søndag 1. november 2020

Halloween-helga

 


 Bare vi som ikke har skjønt det? Nei, vi valgte å pynte som vanlig utenfor, til tross for anbefalingene om begrenset "knask eller knep" mht smittevern. Ikke bare fordi det er en fin tradisjon for oss, men også med tanke på at ikke alle blir invitert til "små selskap" som man ble anbefalt å ha. Vi ville tilby et sted å ringe på til de som måtte ønske, og vi var klare til å dele ut ferdig innpakkede sjokoladekuler med klype. At det ikke kom noen, gjorde jo ingenting. Vi hadde en fin Halloween likevel. 

Men først litt om dagen før dagen: 

I år falt Halloween på en lørdag, og fredagen før var planleggingsdag. Siden SFO også var stengt arrangerte kirken et opplegg for tredjeklassingene. Minstemann (og jeg) var med på dette fra klokken 9, men 13:15 ga han seg. Det var i grunnen ok, så vi kunne komme oss hjem og begynne med gresskarutskjæring.

De som har fulgt bloggen noen år vet at vi alltid gir gresskarene navn!

Her ser vi fra venstre mellomstmanns gresskar "It'sOscar11", minstemanns gresskar "Monsterbaby", mitt gresskar "Gerda" og eldstemanns gresskar "Gregsonson". 

Skal se litt nærmere på dem, men først et tilbakeblikk på tidligere år:


Det begynte i 2017 med at vi dyrket alle gresskarene selv, og eldstemann døpte det raskest voksende gresskaret for G.R.E.G: Gigantisk Rått Elementært Gresskar. At det var gresskaret Victoria som til slutt ble størst gjorde jo ingenting.


Året etter, 2018, så gresskarene slik ut. Vi har altså hvert vårt gresskar, barna og jeg, som vi designer og skjærer ut selv. Her er Mr. Henrik det eneste egenodlete.



Og dette var fjorårets, 2019. Lille Skeleton var alt vi fikk til å dyrke selv det året.

Tilbake til årets gresskar:
 
 
It'sOscar11, designet og delvis skåret ut av mellomstmann, men jeg måtte nok hjelpe ham en del.


Minstemanns tomatspisende Monsterbaby. Designet av ham, men skåret ut av meg. 
 "Det kreativeste", i følge ham selv.


Min Gerda måtte få gebiss! Hun klappet helt sammen etter utskjæringen, for jeg måtte skjære av hele bakhodet, som var ganske så råttent.


Gregsonson. Det skumleste gresskaret, i følge eldstemann selv.

Vi tar Halloween på alvor her i huset, og pyntet allerede helgen før: 


Halloweenlys til glasslykten



Halloween og høst hører sammen


Batterilys i vinduskarmen


Keramikk-gresskar på tv-benken


Noen skumle telys-hender som jeg tok med meg fra de gamle jobb-lokalene.


Minstemann i det som var storebrors nye kostyme i fjor. Han var blant de heldige som var invitert på Halloweenfest.


Vi satte gresskarene ut og tente lysene før vi kjørte: Monsterbaby, Gerda og It'sOscar11 på trappetrinnene


Og Gregsonson på bakken.


Mellomstmann i nytt FNAF kostyme (husker ikke navnet på denne figuren)


Vi andre som ikke skulle i selskap måtte jo finne på noe gøy hjemme, så etter middag (Tortellini i dag) ble det skumle lydeffekter på høyttaleren og "skummel gjemsel". Det fungerte slik som vanlig gjemsel, bare at vi hadde det så mørkt som mulig, og kanskje lot oss finne /fant hverandre på en litt skummel måte. 
Etterpå ble det masse godteri!



Ingen ringte på hos oss som sagt, men vi ringte på to steder: Først hos en klassekamerat av mellomstmann som bor i nærheten av der minstemann var i selskap (vi så at de hadde tent lykt utenfor), og så hos det eneste huset i gata vår som hadde pynt (utenom vårt eget hus), og det var selvfølgelig hos damen som jeg flere ganger tidligere her på bloggen har gitt førsteplassen "beste Halloweenpyntede hus i gata". Så var det hjem til gresskarpai!



I dag på Allehelgensdag ble det lystenning i kirken - jeg har jo mistet både en tante og en onkel i året som har gått.


En fin og rolig søndag. Minstemann har vært hos en kamerat, og det ble ordspillet Gruble med eldstemann. Det spillet likte jeg godt, jeg vant alle tre omgangene!


Fiskekaker fra Fiskebilen til middag, og så resten av gresskarpaien til dessert. (Oppskrift her)

Nå er det jammen blitt november! Ha en fortsatt fin høst!


2 kommentarer:

  1. Du blir bare verre og verre sa kona da hun skulle si ære være!

    SvarSlett
  2. Men må berømme deg for flott innsats for "hell-i-vin" (mors kommentar) for guttene og deg selv selvfølgelig!! Håper du fikk valuta for alt strevet. Klem!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!