lørdag 2. november 2019

Oppskrift på gresskarpai

Hva skal man gjøre med alt dette gresskarkjøttet da?
Det er et spørsmål som har dukket opp i det siste. Derfor vil jeg gjerne dele min oppskrift på gresskarpai. 

Første gang jeg spiste gresskarpai var i 1999 under Thanksgiving hos amerikanske slektinger i North Carolina.

Har laget gresskarpai selv mange ganger etter det. og her kommer oppskriften:
Jeg lager paien med ca 700 g gresskarkjøtt. Det skal kokes i 1,5 dl vann i ca 30 minutter.

 Det må renne godt av seg etterpå. 

 Så moser man kjøttet

 Om man vil bruke ferdigdeig eller lage deigen selv, eller som jeg gjorde i år bruke et halvfabrikata, det velger man helt selv.
 Standard paideig. Lurt å smøre formen litt, og prikke med gaffel. 

Fyll: Tilsett 1,25 dl fløte i gresskarkjøttet
(Ok, ditt observante øye ser at det står en browniekake ved siden av. Den skulle mellomstmann ha med seg til Fun hour på skolen dagen etter. Jeg laget gresskarpaien dagen før Halloween av praktiske årsaker)

 Så tilsetter man 1,25 dl helmelk

 175 g brunt sukker tilsettes

 Tre egg

 0,25 teskje kanel

 En knivspiss malt nellik

 En knivspiss ingefær

 Og til slutt en knivspiss muskat

 Stekes på 200 grader i 45-50 minutter. Ferdig resultat ser du på øverste bilde!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!