søndag 13. juni 2021

Snart halvveis i juni

 

Syrintre med matchende lupiner!


Hengekøy-tid!


Minstemann varierer på hvordan han ligger i hengekøya.


Interessant variasjon!


På tirsdag var det fram med langbord og sommerduk!
Mandag kveld til onsdag morgen hadde vi nemlig storfint besøk - bestemor og tante var kommet helt fra Vadsø for å hente en bil som vi har kjøpt for dem.


Niesen vår kom også for å spise med oss på tirsdag, og vi tok en hagevandring etter middag. Rart at rododendronen får mørkerosa knopper og lyserosa blomster.


Det blir en laaaang kjøretur tilbake til Vadsø for bestemor, men hun insisterte på å bli med på denne turen! I dag, søndag, fikk vi vite at de vil nå frem til Vadsø i dag!


Torsdag ble det forsinket bursdagsselskap for minstemann i skolegården, sammen med tre andre gutter i klassen som heller ikke hadde fått feiret bursdag tidligere pga pandemien.


Bønnene endelig plantet ut.
Uffda, ikke stolt over dette klatrestativet, men det var bare midlertidig.


Antydning til jordbær, så på med netting.
Litt for mange gule blomster inni der, men de gjør vel ingen skade. Får ta dem bort etter hvert.


Lørdag. 
Litt forkjølet, så hadde en lang morgen med avislesing, men det ble mye hagearbeid i dag også. Fikk god hjelp av eldstemann og gubben til plenklipp, og gubben fikk gitt bordet og stolene en omgang med sandpapir og binarolje.


Men hva gjorde jeg da? Jo, jeg fikk pottet om de fire minste tomatene, og de tre største paprikaene. 
Disse må fortsatt stå inne. 
Jeg pottet også om en agurk som nå har fått kommet ut til de andre.
Ellers ser vi en tomat-topp som brakk av, og som jeg prøver å få nye røtter på.


Men squashen fikk jeg plantet ut, i denne baljen som jeg tidligere har hatt blomster i. 
Det ble kun to squashplanter, det ville aldri spire noe tredje frø, prøvde med flere.
 

Og så!
Nå er jeg spent på hva morfar vil si til at jeg har plantet blomster i den gamle verktøykassen hans! 
Forresten, så oppdaget jeg da jeg hadde spylt den og satt den opp ned til tørk, at det var hans stefar sitt navn som var skrevet på undersiden, så denne verktøykassen var ennå eldre enn jeg trodde.


Dro til Langhus hagesenter og kjøpte mer jord og litt finere stativ til bønnene! Nå er det bare å håpe at de vil trives oppi der, og begynne å vokse og klatre!


Nå har jeg sådd gressløk og persille i disse krukkene, håper det vil spire!


Vollen ut mot veien.
Etter gressklippingen i dag raket jeg vekk en del mose med jernriven, og så har jeg sådd villblomstfrø her. Vannet både før og etter såing.
Nå skal denne vollen ikke klippes igjen før i september. Har jo pleid å la det vokse fritt her om sommeren, men dette er første gang jeg prøver å så i tillegg.


Og potetene må hyppes veldig snart!


Søndag.
Sommerfest og utekonsert ved kirka i dag - det ble en flott konsert med både folkemusikk, korps og litt av hvert! 


Hjemme igjen hjalp minstemann meg å hyppe poteter og å ta opp tistler fra plenen.
Så kom gubben hjem med mellomstmann som hadde vært i bursdag i Rygge Trampolinepark & Klatring. Det ble enkel grilling til middag, og nå kjenner jeg trettheten sige på. 
Det har vært en fin helg, og nå er vi klar for siste uke før skoleferien!




1 kommentar:

  1. Juni - hagefolkets forundringsmåned - noe nytt skjer hvert år. Det ser ut for at det gror godt - bønnene trenger ikke å klatre. De kan krype langs jorden også. Visste heller ikke at verktøykassen ikke var min, men jeg har da eid den i mange år. Nå blomstrer tomatene her, det skal bli en spennende tid fremover. Ellers synes jeg du har en koselig og mangfoldig hage. Lykke til med jordbær, poteter og alt det andre! KLEM!!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!