søndag 6. juni 2021

Juni er i gang

 

Litt om uken og helgen.

Er så stolt over syrintreet i år. Beundrer det hver gang jeg går eller kjører forbi!


På torsdag var det bare å fjerne plasten over bønnene, frøene hadde spirt og stanget hodet i «taket».


Planen om å gå tur hver torsdag etter jobb er det bare å glemme nå som hagesesongen er her. Her er purren satt i jorda.


Fredag, og så mye større allerede!


I år kommer det blomster på rododendronen min!


Ett bilde til av syrinen. Syns den er så flott!


Her ser vi at potetplantene har begynt å komme opp.


Peonene begynner å gjøre seg klar til popping.


Nå blomstrer også alliumen.


De gule blomstene bak benken blomstrer også.


Fredag etter jobb var det endelig tid for å få lagt på duk og satt opp plantekasse her.


Etter hagearbeidet var det endelig tid for jentetreff igjen! Denne gang på Kullebunden spiseri. Smittetallene går ned og vaksinetallene øker, og samfunnet åpner langsomt opp igjen, men kelneren hadde munnbind, og dro bordene fra hverandre, slik at vi satt på tre tomannsbord istedet for ett seksmannsbord!


Altså de vokser helt vilt disse bønnene. Status lørdag morgen.


Var ute i to timer og gjorde ærend! Var på plantasjen (bruker mest mulig den i Ski/Vinterbro nå etter at den på Sofiemyr/Kolbotn byttet lokaler og fikk parkeringsautomater).

Fant en fin gul blomst til terrassebordet.


Mens jeg styrte på i hagen var minstemann på fotballcup.


Nå var det det gamle sandkassens tur  - i år skal det være sommerblomster her. Har gitt opp å ha gresskar her, siden det ikke er noen skygge her hele dagen, har slitt sånn med dem de to siste gangene. 


Men hva er det som vokser her allerede?


Jeg tok bilde og lastet ned appen «Artsorakel», la inn bildet og fikk til svar at dette var urten Korsknapp!


Men den måtte dessverre vike for disse nydelighetene.


Se der ja, men skulle visst hatt enda flere.


Samme her.

Her kom det verken påskeliljer (kun to små) eller tulipaner i år, og jeg må re-tenke dette området!


Det nye garasjegolvet har blitt en fin ballbane for gutta. Må kanskje bare avbestille den garasjen....


Søndag. Nå var det jordbæråkerens tur til å bli utvidet med 12 nye jordbærplanter.


Denne kom til sin rett i år, men må nok vike med tiden den også.

Ferdig resultat med dekkbark, og det midterste området fikk også et nytt lag. Det øverste området ble plantet uten at jeg ante noe om at man burde ha duk og bark, men her har jeg lagt gress rundt plantene i stedet. De ser alle fine ut med mange blomster. Ved første antydning til bær skal bærnettet legges over!


Nytt bilde av rododendronen. Her går det fort unna!


Ny tur til Plantasjen i dag for å kjøpe mer dekkbark og flere blomster. Hadde kun den ene sorten igjen, men det gjorde seg!


Her også, gjorde seg med 5 istedet for 3!


Må bare vise hvordan det ble her til slutt også, med dekkbark både på nytt og gammelt område. 

Og gulrøtter er plantet i den nye plantekassen!


Grillmat til middag og rabarbra-smuldrepai til dessert. 
Dette har vært en perfekt helg for meg, fulltidsjobb i hagen hver dag.

Om alle mennesker hadde en hage å stelle med, ville verden endelig få leve i fred.
John Bevereley Nichols

















2 kommentarer:

  1. Hei! Det hele er beundringsverdig. Nydelig syren, og du er en skikkelig hageentusiast. Og jeg sier meg helt enig med John Bevereley Nicols. Klem!

    SvarSlett
  2. Hei! Har sett bildene din en gang til, det er bare flott hva du får til, men jeg synes det er synd at du skippe skogturen. Men man kan jo ikke få tid til alt. Du må passe på deg selv - ikke stresse. En liten skogtur kan gjøre underverker. KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!