søndag 12. september 2021

Halvveis i september

Bortsett fra konfirmasjonen forrige helg har det ikke skjedd så mye i første halvdel av september, men jeg blir så sint på meg selv neste år hvis jeg ikke har blogget noe mer fra måneden, så da kommer det noen flere bilder her. 

Før konfirmasjonen høstet jeg alle bønnene, og det var jo en enorm mengde.


Mormor hjalp meg å rense mens jeg forvellet og kjølte ned. Nå har vi bønner til seks middager fremover!


Ny høstduk!


8:45!

Mormor og morfar var altså her fra onsdag før konfirmasjonen til mandag etter konfirmasjonen, og vår eldste nevø fra fredag til mandag. De andre bodde på hotell, men kom hit på mandag etter konfirmasjonen. Samboeren til svigerinnen min reiste tilbake allerede tirsdag, mens de andre ble til fredag. 


Ikke mye tid til å oppvarte og være sosial med gjestene, jeg har jobbet så mye denne uka, noe som bl.a innebar et besøk i Drammen. Samtidig har både eldste og mellomste vært syke, men ikke med Covid. Det finnes nå heldigvis hurtigtester vi kan ta hjemme selv. Høye smittetall, men de gjelder stort sett ungdom som ikke er vaksinert. Våre har jo hatt sykdommen, og skal derfor ikke vaksineres. 


På torsdag var jeg dessuten og spiste middag med eks-kollegaer etter jobb.


Avskjeds-blomster fra gjestene.


Denne helga har vi forsøkt å lande litt. 
Vi har tomater nok, selv om mange er alt for mye spist på også. Men som jeg nettopp leste på instagram: If something is not eating your plants, then your garden is not part of the ecosystem. 
Det er jo en trøst!


I går, lørdag, var jeg på bondens marked på Kolbotn, og tok litt av: enerrøkt ørret, plommesyltetøy, solbærsyltetøy, honning, plommer, plommeterte, bringebær, eplemost, brune egg, spekepølse av hjort, grytekjøtt av hjort, karbonadedeig av elg, geitost og fårikålkjøtt!


I dag var jeg ute for å plukke tyttebær. Noe dette ikke er. I fjor holdt jeg på å ta feil, men jammen godt jeg skjønte feilen ganske fort. Dette er nemlig liljekonvallbær, som er kjempegiftige.


Masse bær igjen i skogen! 


Så fint å komme seg ut i skogen i dag, men må nok prioritere hagen resten av september, og så kan tursesongen begynne for fullt i oktober!


Dette må vel være elgbæsj?


Fikk nesten helt full bøtte (mer enn dette) og var fornøyd med fangsten.


Vann og Kvikklunsj pause på Kloppa ved Assuren.


Fin søndagsmiddag: jegergryte med grytekjøtt av rein. Sjeldent med vin på en søndag. Og som vi ser ble det ikke egenplukkede tyttebær i dag, vil at de skal fryse ned skikkelig først. 

Ellers har mellomstmann vært i bursdag i dag, og vi har hjulpet ham med å pakke til leirskolen som han skal på neste uke. Det blir rart at han skal være borte fra oss så lenge! 


1 kommentar:

  1. DEt var en fin og opplysende blogg! Du får mye til "innimydlå" KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!