søndag 26. september 2021

Gjenåpning og ureist mat

Travel uke - har nesten ikke vært hjemme! 
På tirsdag var det jentetreff på Kolbotn etter jobb.


På onsdag var det foreldremøte på ungdomsskolen.
Måtte ta bilde av muffinsene, for de lignet jo på de jeg lager, sa jeg humoristisk til en lærer som stod der, og så viste det seg at det var han som hadde laget dem! 😳(flaut!)


Torsdag - ut med jobben.
Innendørs minigolf! 

Og en matbit etterpå! 


Så var det helg igjen og mer hagearbeid.
Bestemte meg for å ikke gjøre noe med buskmuren og blomsterenga foreløpig, for det blomstrer fremdeles og biene trives!

Dette bildet husker du kanskje fra tidligere i sommer, da jeg nettopp hadde klippet disse buskene med hekklipper. Da sa jeg at den bakerste busken måtte mer ned, og det sørget jeg for nå.


Dette bildet er  tatt litt mer på nært hold, men som vi ser ikke mye igjen av den bakerste busken. Man skimter greinene som ligger helt bakerst på bildet, de må ligge der til det er plass til dem i tilhengeren. 



Så ble det klipping (for hånd) av hekken nederst i hagen, som far og gubbe en gang flyttet fra husveggen og ned til grensen mot naboen. Det er det beste vi har gjort, den er så flott, spesielt om høsten.


Men nå trengte den en klipp, og jeg tok selvsagt begge sider. 


Lunsj på terrassen - sola steikte!


Jeg høstet resten av potetene. 
Ikke helt fornøyd med avlingen, mye var spist på eller for smått, men det blir nok til noen middager i det minste. 


Kl 16 den 25. september skjedde det som vi har ventet på siden 12. mars i fjor: landet åpnet opp igjen og koronatiltakene ble opphevet. 
Epidemien er langt fra over, men blir ikke lenger sett på som samfunnstruende, da de fleste sykdommen kan være alvorlig for er vaksinert, og det ikke er mange som havner på sykehus lenger.

Men «dagens tall» viser likevel 705 nye smittede. Andel fullvaksinerte er nå 66,86%. 95 er innlagt på sykehus. 850 er antall døde av eller med Korona siden epidemien kom til Norge. Et «godt» tall i forhold til mange andre land. På verdensbasis er det over 4,7 millioner mennesker som har dødd av dette viruset!

Her i Nordre Follo var det 28 som fikk påvist viruset siste døgn, men 412 i løpet av de siste 14 dagene. Det er mest unge og uvaksinerte som får sykdommen nå, men det er altså fullt mulig for oss som både har hatt sykdommen og blitt vaksinert å få viruset på nytt! Forhåpentligvis hjelper da de antistoffene vi har i oss til at det heller ikke da blir et alvorlig sykdomsforløp



Lørdagsmiddagen ble Jegergryte med hjortekjøtt.


Søndag: ut i hagen og sette løk. Dette blir en «forundringspakke» med litt av hvert. Om ikke rådyra er først ute. Men man kan jo ikke gi opp! 

Gravde også opp hostaen som sto under syrintreet. 


Så var både gubben og jeg med og så på at minstemann spilte kamp på Ski stadion. Det var Langhus mot Ski, og det ble uavgjort!


Første gulrothøsting fra egen hage - fornøyd med disse! 


Fiskegrateng med både poteter og gulrot fra hagen! 


Og eplekake til dessert! 


Med både vaniljesaus og krem på! 
En travel uke og fin helg er straks over. 

Håper neste uke blir roligere, men helgen blir nok ganske travel. Stay tuned, og ha en fin uke!



 

1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!