søndag 5. september 2021

Konfirmasjon for eldstemann

 

Konfirmanten! Bildet tatt på morgenen i dag, før vi dro til Ski rådhus.


Ski rådhusteater. Kun annethvert sete kunne brukes, og vi hadde først fått beskjed om at hver konfirmant kun kunne ha fire gjester i salen, men det ble utvidet til seks.

Fra oss var det meg og gubben, mormor, bestemor og tante. Morfar skulle vært med, men avsto da han ikke var helt i form.


Det var første gang for oss alle at vi var på en humanistisk konfirmasjon! Men dette var eldstemanns valg, og det respekterer vi selvfølgelig.


Seremonien besto både av sang, dans, taler og allsang.


Konfirmant og foreldre utenfor rådhuset etter endt seremoni.


Utenfor Grevestua ble vi overrasket av en stor ballongbukett!


Grevestua ligger ved golfbanen, der vi av og til går på ski om vinteren.
Østre Greverud gård ble ryddet på 1100-tallet, men ble kjøpt av kommunen i 1988 og bygget ut til idrettspark.


Fint med høstkonfirmasjon! Vi fikk bestille høstblomster, men hadde med lys og servietter selv.


Vi hadde samlet mange bilder av eldstemann som surret og gikk på stor skjerm under hele festen.


Jeg laget også en liten utstilling fra eldstemanns liv ved siden av gavebordet.


Kjempegod tapas.


Middag, og så taler av meg, pappaen og morfaren.

Gjester på dagen var selvfølgelig alle tre besteforeldre, tante med samboer og barn + samboeren til den eldste, gubbens fetter fra Troms, og Hamargjengen minus eldstejenta som er i Danmark, og gutten som skulle spille fotballkamp.

Vi hadde også invitert Line og yngste datter som vi var i konfirmasjon til ifjor, men de hadde ikke anledning denne helga. 


Bunadsgjengen. Meg, vår eldste niese i sin Romsdal Bolsøybunad og nesteldste Hamarjente i Sunnmørebunad. Sistnevnte har en bunad med historie, den har hun arvet fra sin bestemor, og «vår» bestemor lånte den da hun giftet seg i 1967!


A propos bunad og historie, jeg har jo min Jelsabunad (en av mange Rogalandsbunader) som jeg fikk til min konfirmasjon i 1991. (Dette bildet ble tatt på onsdag, da eldstemann og vi skulle fotograferes i universitetsparken i Ås.)


Men denne søljen hører ikke til bunaden og resten av bunadssølvet, denne er håndlaget i Setesdalen og tilhørte min tippoldemor som brukte den da hun giftet seg, og som også jeg brukte til min konfirmasjon. En stas- og høytidssølje! 


Sniker inn flere bilder fra onsdag, noen av dem ble riktig bra! 


Minstemann


Mellomstmann


Konfirmanten


Sitter og ser på tjernet.


Tilbake til i dag.
Mellomstmann likte ballongene


Konfirmanten


Så var det tid for kaker!
Nydelig marsipankake fra Spydeberg bakeri.


Moussekaken fra samme sted, som vi prøvesmakte hjemme for en stund siden.


Bløtkake, også den fra Spydeberg bakeri.


Og som ventet, en suksesskake fra Hamar.


Kakebordet. 

Det ble en fin og minneverdig konfirmasjon, og spesielt hyggelig var det å være samlet så mange, noe vi har savnet veldig i løpet av de to siste årene! 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!