søndag 19. september 2021

September uten tittel



Lenge siden forrige bilde av paprika, slik ser de ut nå. Ellers har vi fremdeles tomater og agurk på modning, og purre, gresskar og squash står fremdeles i hagen. Denne uken var det værskifte til mer høstlig temperatur, men ikke tegn til noen frostnetter ennå. Når de kommer må squash og gresskar inn.


På onsdag fikk jeg laget karbonader av elgdeigen jeg kjøpte forrige helg, brukte rester av løk og kantarell til å lage soppsaus, og rørte selvplukkede tyttebær. Det ble kjempegodt.


En tur til Lillestrøm på fredag. Tøff jobbuke.


Men på fredag kom mellomste gutt hjem fra leirskole! Dette bilde ble tatt før han reiste, og han gruet seg! Men han klarte hele oppholdet, og vi er så stolte av ham! Selv om han sa at han hadde «kjedet seg», så både så og hørte vi på ham at han slett ikke hadde hatt det så verst der borte! (Hove leirskole i nærheten av Arendal)


Endelig «freddan» i sofaen! Jeg koste meg med å planlegge turhøsten.


Mens minstemann ivrig tegnet Pokemon. Han har fått helt dilla på Pokemon-kort, som han har begynt å samle på.


Hagearbeid!
Det er nok et par uker til tursesongen kan starte ennå! 

Dette er før-bildet!


 
Etter! 
Alt dette buskaset må klippes helt ned hver høst slik at tulipanene kan bli synlig fra veien. Selv om de da også er mer utsatt for hærverk og sultne rådyr.

 Litt mer klipping, bl.a. fjerne en svær slyngplante som har fått vokse vilt ved morelltreet lenge. Oppdaget den i sommer, men den har nok vært der noen år. 


Den første potethøsten! 
Det ble å sortere dem i tre størrelser, helt til jeg hadde nok store poteter til søndagsmiddagen.



Men eplene er dessverre ikke fra vår hage. Epletreet skuffet i år, bare små dårlige epler. 


Søndagen ble det også hagearbeid, gubben og jeg handlet på Langhus hagesenter og Plantasjen (tulipanløk, ved, fuglemat og servietter), og så ble det fårikål til middag!

Det ble kjempegod fårikål av kjøttet fra Bondens marked, og han jeg kjøpte det av sa jo at jeg måtte være uheldig med kålen om det ikke skulle bli god fårikål av dette. 


Eplegrøt til dessert! 
En fin helg, mye å gjøre i hus og hage, men fikk avsluttet med et godt bad og enda mere eplegrøt! 

Ha en fin uke.

 

1 kommentar:

  1. Flott, Elisabeth. Potetene synes å være OK vokseplassen tatt i betraktning. KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!