søndag 10. oktober 2021

Andre oktoberhelg - høstferie og tur

 

Snill sjef ga meg uoppfordret fri på fredag, så jeg fikk litt høstferie og kunne være med familien på bowling. Eldstemann tydelig fornøyd med kastet sitt.


Lørdag, oppholdsvær og endelig tur! Jeg og en annen turjente gikk fra Krokhol til Sandbakken.


Vakkert i høstskogen! 


Høststemning.


På Sandbakken var det fyr i peisen.


Vi satt innendørs og hadde pause, med fin utsikt.


Saftig eplekake med karamell, creme fraiche og tørket eple, og en kopp kakao.


På tilbakeveien så vi denne flotte røde fluesoppen!


Hjemme igjen.
Altså - begynner denne å blomstre igjen? For fjerde gang? 
Den sto badet i vann pga alt regnet i det siste, kanskje den likte det?


Har inngått en avtale med meg selv om skjermfri (altså scrolle-fri) dag hver lørdag. Har lov å ta bilder, svare på sms, google noe etc., men ikke facebook, instagram etc.
Det frigjorde tid til å hekle sammen 14 løse brikker jeg hadde liggende. Brukte tre timer på dette! Da er det bare å sette i gang og hekle minst 146 lapper til!


Søndag. 
Jeg satt på ergometersykkelen i vinterhagen da det kom tre rådyr og begynte å spise det grønne på gulrøttene. Kunne jo ikke stoppe sykkelprogrammet for å ta bilde, men fikk heldigvis tatt dette bilde etterpå, der et av rådyra står bak bønneplantene og tydeligvis fant noe å spise der også.


Ytrefilet av lam til middag, og resten av konfirmasjonskake til dessert.
 

Vi var på Plantasjen tidligere i dag for å kjøpe ved, og da kjøpte jeg med det samme litt lyng til å ha foran huset. Og klarte selvfølgelig ikke la være å kjøpe en sau!
Det regnet så mye da vi kom hjem, men etter middag fikk jeg plassert dette ut sammen med pyntegresskaret vårt fra hagen.


Den ene paprikaen har begynt å få farge. De ble ikke så store!
Tror jeg må ta dem inn på mandag, det er lovet kaldere netter fremover.


Må prøve å få tatt inn en agurkplante også. Må bare finne ut hvilken av de tre plantene agurken hører til, det er et sammensurium!


Gullrekka har definitivt sett sine beste dager!


Jeg plukker inn alle med antydning til farge, men må nok bare ta resten i morgen.


Legges i kjøleskapet for å bremse modningen.
Dette minner meg om første gang jeg besøkte Marianne på Hamar, da hadde hun et helt kjøleskap med bare tomater! Jeg var helt sjokkert, hadde aldri sett noe slikt før!

————————-

Da er høstferien over for denne gang, og skal avsluttes med et bad!
Og så må vi alle bare brette opp armene og «gje järnet» på skole og jobb i ukene fremover!
De neste 30 dagene kommer til å bli ekstremt travle for meg, men også morsomme, tror jeg! 



1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!