søndag 17. oktober 2021

Tredje oktoberhelg - Gaupesteinmarka og epletrebeskjæring

 

Etter en lang og hektisk jobbuke - og de jobbukene vil bare bli mer og mer hektiske fra nå og frem til og med andre uke i november - så ble det en solskinnlørdag og tur på et ennå uutforsket sted - Gaupesteinmarka!


Jeg parkerte ved Granerud skytebane, og gikk mot Hjellsåstårnet og Vientjern. Her passerer jeg Hjellsbråten.


Godt merket sti til Hjellsåstårnet. 


Jeg fulgte det de kaller Kløftestien for å komme til tårnet.


Fint å være ute i skogen igjen.


En hvilebenk for de som måtte trenge det.


Godt tilrettelagt sti med klopper der det trengtes.


Og nye under konstruksjon.


Ja, her burde det vel både stått et Vippsnummer og pil til høyre. Men jeg fant frem likevel ved hjelp av Norgeskart.


Der skimter vi tårnet mellom trærne!


Flere rastebord der oppe, med bålplass og utedo.


Hjellsåstårnet er Kråkstads nest høyeste punkt på 238 moh. Tårnet ble bygget i 2017, på tuftene etter et gammelt tårn som ble fjernet på midten av 1980-tallet. 


På vei opp kunne man se skilt over alle som hadde bidratt til trappetrinnene (5000 kr pr trinn!)


Signerte gjesteboken, som ligger i 3. etasje.


Øverst i tårnet sto det en mann som sa at han aldri hadde opplevd klarere sikt enn i dag, og viste meg hvor jeg kunne se Holmenkollen og Tryvannstårnet.


Lett å få øye på Holmenkollen her!


Det er kanskje Blefjell vi ser her i horisonten.


Kjerringhøgda branntårn i Østmarka besøkte jo jeg og de to minste i 2016, men jeg har ikke vært der siden, selv om det har «stått på lista» siden den gang. Nå har det fått konkurranse av Hjellsåstårnet, for dette er også en fin tur å ta med gutter og gubbe til en gang!


Røverkollen mast på Romsås, ja der var vi ofte på tur med hunden vår da vi bodde på Romsås!


Da er det nok Haukåsen radarkuppel vi ser som et blinkende lys herfra, og så er Romsås-tårnet til høyre for den.
Det blåste litt, og man kjente at vinden tok tak i tårnet!


Jeg gikk ned igjen og fulgte Kløftestien tilbake til jeg kom til dette skiltet, og fulgte Panoramastien mot Vientjern.


Så fin sti, steinlagt fra naturens side!


Neimen, her sto det jo en stol og ventet på meg!


Ryggstøtte og armlener og alt. Tok pausen min her, hadde lånt eldstemanns reinskinnspute, og spiste pære, kjeks og Kvikklunsj!


Så kom jeg endelig til Vientjern. Har sett så mange fine bilder av det, men nå fikk jeg se det live!


Det skuffet ikke. Nydelig sted!
Hjemover, handle og stikke innom kunstutstilling på Langhuset.


Den første modne paprikaen vår kunne høstes!


Så ble hele gullrekka fjernet! Dette gjør jeg aldri igjen! 23 tomatplanter var alt for mye, men jeg sa jo at jeg skulle ta helt av i år, og det gjorde jeg også. 


I den gamle potetåkeren har det begynt å spire gress. Jeg strødde ut noen gamle gressfrø for en stund siden, uten å vite om de ville gro, eller om det var lurt å gjøre dette på høsten, men de kommer nå frem!


Jo, den blomstrer faktisk for fjerde gang denne. I oktober! Etter frostnetter og alt!


Disse trives også fortsatt, så bestefars gamle verktøykasse får stå ute en stund til!


Tok med meg en bunt gulrøtter inn, og jammen fant jeg to tomater til som så spiselige ut før jeg kastet plantene på komposthaugen! 


Gresk aften med pastitsio og gresk salat! 


I dag var jeg med og sang i kirka igjen. Kirkekaffe etterpå, noe som har vært et savn i pandemitiden. 


Så fikk jeg god hjelp av eldstemann til å beskjære epletreet!
Dette er FØR!


ETTER!
Hvis vi ikke får en bedre høst neste år nå, så vet jeg ikke. Eldstemann gjorde en glimrende jobb, og fikk selvfølgelig betalt! 
Jeg var jo med og hjalp, holdt stigen og pekte på grener. Syns dette ble mye bedre enn forrige beskjæring!


Søndagsmiddag i dag var ytrefilet av rein med kantarellsaus, fløtestuede poteter og gulrøtter fra hagen.


Dessert: trollkrem til de som ville ha det (meg). De andre fikk KOS karamell- eller sjokoladepudding. 

Dette kaller jeg en perfekt helg. Kjenner at jeg har blitt ladet opp og er klar til nok en krevende jobbuke.




2 kommentarer:

  1. Det er morfars gamle verktøykasse!!!! Ellers synes jeg at du får meget ut av dine turer og hjemmehyggen er nesten å ta og føle på! Kjempeklem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men også min bestefars, fant vi jo ut…

      Slett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!