søndag 3. oktober 2021

Første oktoberhelg - minnesamvær og regn

Men må begynne med noen bilder fra uka.
Nytt kontor igjen! 
Alle måtte plutselig ut av den bygningen vi satt i (økonomiske årsaker), men de var svært behjelpelige med å finne nye lokaler, denne gang i Kvadraturen! 


Avskjedslunsj med gamle jobben, for meg og de tre andre som har sluttet i år.
På Fjøla, Østbanehallen.

Avsluttet med god pannacotta!


Og fikk en fin blomsterbukett med meg hjem!


Utsnitt fra en filmsnutt som en nabo sendte til meg. Rådyra er allerede «på plass» i hagen. 


Lørdag: Mye regn for tiden. Så bestemte meg for at det var tryggest å høste The cool baby, Gressost, Gustav og Gudrun (gresskarene, som vi har gitt navn som vanlig) + squashen og det lille påspiste gresskaret som ligger fremst. Det skal ikke spises eller skjæres ut, bare brukes til pynt. Nå ligger de trygt under terrassetaket.

 Paprika i bakgrunnen.


Tok med det samme inn noen gulrøtter og purre.
Fuglemateren i bakgrunnen er tømt og rengjort, og klar for ny sesong.



🎵en gulrot kom marsjeeeerende ...🎶


Skulle ha hyppet purren mer. Ikke mye hvitt på dem. Lærdom til evt neste gang.


Nordstrand kirke.
Jeg skulle på minnesamvær for den tidligere kordirigenten og sanglæreren min som døde i mars i år.


Jeg så den gang begravelsen på stream, 
og ville jo gjerne være med på minnesamvær når tiden var inne for det.


En del av oss «gamle» korsangere skulle være med å synge på en konsert som var første del av minnesamværet, og vi møttes kl 12 for å øve sammen. Har ellers øvd for meg selv nesten hver dag siste uke.

Det var hyggelig å se alle igjen - har jo ikke sett disse folka på 15 år! 
Konserten gikk bra, og jeg var overrasket over meg selv at jeg klarte å synge såpass krevende stoff igjen,  men kjente at det var uvant å synge på dette nivået, ble sliten i stemmen. Men så gøy å synge med de andre igjen, og på en måte føltes det som det var i går!


Minnesamværet - eller livsfesten, som de kalte det - fortsatte i Nordstrand menighetshus. 
Mange minner på dette bordet! 


Lekker mat!


Selvfølgelig ble det allsang også!


Lekre oster og multer fra Hitra gårdsmat, som den ene datteren drev tidligere.


Og rømmegrøt!


Det var mange fortellinger fra et 95-årig liv som skulle formidles gjennom taler, bilder og filmer!
Dette bildet viser huset på Nordstrand hvor jeg og mange andre har minner fra sangtimer, korgruppe-øvelser, korsamvær, og også Liedertafels, 
som jeg også var med på en i en periode etter at koret var lagt ned. 


Det var mange morsomme, interessante og gripende fortellinger, og kakene ble inntatt på kraftig overtid!
Dro hjem med mange inntrykk å fordøye. 
Tankevekkende at noen mennesker etterlater så sterke spor hos alle de møter gjennom et langt liv!


Søndag.
Jeg hadde jo opprinnelig store planer om å starte tursesongen denne helga, men det bare pøsregner for tiden, så da ble det andre sysler.


Først en tur i kirka.


Så «vanket» det masse oppvask og klesvask på meg, og ikke minst matlaging.
Lammestek i dag, og da passet det å bruke de minste potetene fra hagen. 

I tillegg til gulrøtter, purre og blomkål. 


Lammestek, stekt i leirgryte



Og tilslørte bondepiker til dessert.


Lagde eplemos i dag av 14 epler, og det ble nok til et glass i tillegg til det vi brukte til desserten.

Nå venter en ny, travel arbeidsuke for meg, mens gubben og gutta har høstferie! 
Ha en fin uke, enten du har ferie eller ei!





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!