tirsdag 17. mai 2022

17. mai 2022

Gratulerer med dagen!
I dag ble det den 17. maien vi drømte om i fjor - endelig barnetog og skolefest igjen, og for å toppe det hele: perfekt vær!


Vi startet med felles frokost og tente lys!


Enkel 17. mai-frokost før påkledning.


Flinke 7. klassinger hilste med flaggene da nasjonalsangen ble spilt av våre tre korps: skolekorpset, Blæselaget og Langhus Brass.


Første gang på 10 år at eldstemann er tilskuer til toget.


Mellomstmanns siste år i barnetoget, her som duskbærer.


Minstemann med 4. klasse. 
Vanskelig å ta gode bilder av dem i år.


Vi kjørte deretter til skolen, og eldstemann og jeg gikk av og så Langhus-delen av toget på ny, mens gubben lette etter parkeringsplass.


Minstemann er med 4. klasse og underholder - det ble fremført et potpourri av gode, gamle 17. maisanger, slike som vi pleide å synge da jeg gikk på barneskolen. Syns ikke de synger særlig i 17.maitoget lenger i det hele tatt, og hvis de gjør det er det kun Ja, vi elsker og Norge i rødt, hvitt og blått. Derfor ble jeg ekstra glad når jeg hørte at barna hadde lært disse gode, gamle sangene, som Vi ere en nasjon vi med og Se Norges blomsterdal.


Velfortjent med pølser, brus og is etterpå.


Vi kjøpte lodd og minstemann var med på leker før vi dro hjemover.


Vi hadde ikke invitert noen - tror dette må være et «tilvenningsår» etter pandemien. Å møte folk på idrettsplassen og på skolen var nok i år!


Runde i hagen etter hjemkomst.
De rosa tulipanene er sprunget ut.


Og nå begynner disse tulipanene å blomstre også!


Men hva har skjedd her? 
Nå ser det ut som det har kommet opp flere røde tulipaner av en annen farge? 🧐


Dette er en tulipan fra en gammel løk fra før vi flyttet hit. Mine nye i bakgrunnen.


Minstemann tok dette bildet av meg.


Minstemanns flagg plassert hos blomstene foran huset.
Som sagt var været perfekt, hverken for kaldt eller for varmt, og akkurat passe med vind.


Det ble terrasseliv med grillmat og hjemmelaget potetsalat.


Eldstemann  lager seg en god burger!



Meg og minsten.



De to minste hadde det gøy lenge med dette spillet.


Holder på tradisjonen med kosedress og baileys til slutt, mens vi ser på 17. maireportasjene fra hele Norge.
Men det blir tidlig kveld på meg, for jeg skal opp grytidlig i morgen for å ta tog til Gøteborg.
Forteller mer om det til helga.

Håper alle har hatt en fin dag!







 

1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!