søndag 15. mai 2022

Tre vann på en uke



1. Bensekulpen
Jeg prøver å få gått en tur hver onsdag ettermiddag, og på min vei gjennom Løvestien så jeg en Canadagås i Bensekulpen.



2. Sognsvann
Her hadde jeg ikke vært på mange år, men på torsdag etter jobb var jeg på et kurs som heter Basiskurs i fiske for kvinner, som ble arrangert av en organisasjon som heter Fiskejenter i Marka. 
Jeg har lenge hatt lyst til å delta på et slikt kurs, og hev meg rundt da jeg kom over dette tilbudet.


Vi lærte å sette sammen stang, hekte på snelle, snøre og krok, og selvfølgelig å kaste, men det var det letteste. Ingen fikk napp, men vi fikk svar på mange spørsmål av de to instruktørene. 
Kurset var gratis, men vi måtte kjøpe fiskekort, og da kjøpte jeg liksågodt familiekort som gjelder ut året. 


Litt hage før neste vann: Nå blomstrer det fint her i dette hjørnet, og i år kommer det rosa tulipaner med siden av, slik jeg egentlig hadde planlagt det i fjor. Saueullen og Lanoen har bidratt til å holde rådyrene unna.


Fra andre siden.


Eller kanskje er det tilfeldig - her øverst i fossen kommer det opp tulipaner uten hjelp av hverken såpe eller ull!


Eldstemann koste seg med musikk og plenklipping!


Lørdag var også bakedag - her er Iskaken klar til å settes i frysen. I år brukte jeg Melkesjokolade med hint av sjøsalt.


Påskeliljene foran huset var definitivt ferdige, og måtte bort før 17. mai! Jeg var innom Langhus hagesenter hvor jeg kjøpte disse - resten av sommerblomster som skal plasseres rundt omkring får jeg ta senere!


Rabarbraen - den lever jo, men har ikke akkurat blitt en høy plante som er høsteklar, slik den burde ha vært nå. Kanskje den trenger ett år til på det nye stedet.


🤩


Tok bort en del løvetann, men akkurat disse fine, gule blomstene er en staude som jeg må finne nytt sted til. Den vil jeg gjerne ta vare på, selv om resten her skal bort.


Det har dukket litt andre blomster opp i forundringspakken, men tulipanene har foreløpig ikke sprunget ut i dette bedet.


Så ble suksesskaken ferdig og lagt i frysen den også.


Grand Prix finale om kvelden. Norske Subwoolfer kom på 10. plass, mens Ukraina vant velfortjent!


3. Syverudtjern
Eldstemann og jeg skulle jo ha gått ny øvelsestur i dag, men dessverre ble både han og gubben kraftig forkjølet i løpet av gårsdagen (trolig smittet av mellomstmann som var borte fra skolen torsdag og fredag).


Men JEG må jo likevel øve meg, for jeg planlegger også en lengre tur i nær fremtid, en jeg har hatt «på lista» lenge, men som jeg vet blir krevende.


Nydelig sted. Liten pause her med mye fuglesang.


Andre siden av vannet. Liten kjeks- og Kvikklunsjpause.
Men hvorfor tok jeg ikke med fiskestang og praktiserte det jeg nettopp har lært? Her er det flere steder det hadde passet fint å stå og ta et par kast.
Jeg har ikke en gang rukket å finne frem våre fiskestenger og sammenligne dem med den jeg brukte på kurset. 


Funklende diamanter i vannet når sola kom fram. 


Flying duck, bokstavlig talt.


Bekkeblom ved Syverudtjern.


1 kommentar:

  1. Hei! Apropos fiskestenger, dere disponerer mine to, med to sneller,sluker og fluer.
    Den ene stangen er teleskopisk, håper inderlig at de kommer i bruk!!!
    Ellers fin blogg. KLEM!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!