tirsdag 5. juli 2022

1. ferieuke 2022 - Rogaland

Mandag 27. juni 

Tradisjonen tro blir det en mor-sønn tur når gutta er 10 år gamle.

Med de to andre har det vært i høstferien, men da det passer dårlig med høstferier i den jobben jeg har nå, måtte det bli en uke av sommerferien med minstemann i stedet.

Her på Moss-Horten ferja.


Lunsjpausen tok vi i Arendal.


Fin by! Skal ikke til Arendalsuka i år, så fint å ha vært innom en svipp.


Litt humor i trafikken må det jo være!


I Lyngdal, hvor vi fikk overnatte på hytta til Lines mor. Line og to av jentene var der også.


Lapper da vi ankom


Minstemann hadde så lyst til å fiske, og det fikk han lov til.


Han fikk ikke napp selv, men en av jentene fikk denne lille torsken på kroken, som kunne brukes til krabbeagn.


Litt lettere å få krabber på kroken, spesielt med så bra agn!


Det ble mange! Men dette er jo bare for moro skyld, og de ble sluppet ut igjen etterpå.


Så fikk jeg også prøve meg på noen kast i regnværet, men intet napp.


Grillet pølser og hamburgere om kvelden.


Minstemann fikk et Dominospill i gave, og det ble spillet og bygget med det utover kvelden.


Tirsdag 28.juni
Nydelig vær!


Det ble først litt soling på terrassen.


Utsikten, som hytta faktisk heter også. 


Om ikke bading, så ble det hvertfall litt vassing.


Picnic på stranden med nybakte ost-og-skinke horn.


Mer fisking! Ikke napp idag heller, men så mye god øving for minstemann. Han elsket dette, så må nok ta ham med på mine fisketurer fremover!


Fint å sitte helt i vannkanten!
Senere kjørte vi videre til mormor og morfar i Sandnes.


Onsdag 29. juni
Jeg hadde lovet minstemann å dra på stranda hvis det ble fint nok vær, og denne onsdagen så det ut til å bli best.
Vi dro til Solastranda, og minstemann elsket bølgene der.


Og jeg fant en lun krok bak en sanddyne, for det blåste ganske mye!


Minstemann fanget en brennmanet!

Vi kom hjem til en fryktelig beskjed om at verdens sprekeste dame, min fetters kone på Jevnaker, brått og uventet hadde dødd av brist på hovedpulsåren, bare 62 år gammel. Vi ble så utrolig sjokkert og lei oss. Og er det fremdeles, men - vi måtte jo fortsette alle feriegjøremålene vi hadde planlagt.


Samme ettermiddag hadde vi avtalt å besøke min onkel og tante i Stavanger - de hadde aldri møtt minstemann før. Kusinene mine kom også, men dessverre (for oss) var barna deres på ferie, så det ble ingen tremenninger å leke med for minstemann.


Litt kjedelig kanskje, men det gikk fint likevel.


Tror min forkjærlighet for rødt og gult i malerier kommer fra barndommens besøk hos onkel og tante.
Men dette hadde jeg ikke sett før og måtte ta et bilde av det. 


Torsdag 30. juli.
Gramstadtunet, startpunktet for vår «bestigning» av Dalsnuten.


Minstemann ved Gramstadtjørna.


Der var det også en slags hytte av grener og løv.


Vi fulgte de røde T-skiltene.


Kom så til dette nydelige stedet, Revholstjørn. 
Kun 10 minutters kjøring fra Sandnes sentrum! Har gått altfor lite tur i mitt vakre hjemdistrikt, men akkurat denne turen har jeg gått to ganger før, en gang da jeg var ca 12-13 år, og en gang da jeg satt i bæremeis!


Fjell- og feriefølelse!


Litt myrull!


Vi har begynt på oppstigningen til Dalsnuten. Liten pause.


Mye av stien er tilrettelagt med trappetrinn.


Utsikt mot Revholstjørn. 🤩


Tepperot.


Tøff oppstigning - er så utrent for tiden. Akkurat her ble vi faktisk litt kvalme begge to, og måtte ta en pause til.


Men det var verdt utsikten på toppen! 
Her ser vi Forus foran og Sola bak.


Mot nord. Vi skimter Stavanger, men helt nederst til høyre i bildet ser vi det som tidligere var Dale psykiatriske sykehus, eller Dale asyl, som det het opprinnelig. Drift fra 1913 til 2001. Det har også vært asylmottak.


Her ser vi sørover mot Sandnes.


Et hopp på toppen!


La noen små steiner på varden.


Og hadde en fin nistepause med storslagen utsikt.


Senere ble det et lite kveldsbesøk hos IC, som gjerne ville vise frem den fine hagen som mannen hennes har anlagt!

Her er det ikke gressplen, men stor terrasse med massevis av stauder rundt det hele.


Fint å være her!


Iskrem og vannmelon til slutt.


Fredag og første juli faktisk!
Minstemann tar bilde av vindmøllene fra bilvinduet.


Vi skulle besøke min venninne Irene på Forsand, men var litt tidlig ute til båten, så vi kjørte inn til Bakernes Paradis for å se oss litt om der.


På båten fra Lauvvik til Oanes.


Mange dyr hos Irene! Her holder minstemann en rotte.


Fin inngang til kjøkkenhage.


Vi satt ute og spiste god lunsj.


Undulat.


Og marsvin!
I tillegg til fire hunder!


Fin rosebusk.


Vi gikk langs Espedalsåna i 1,5 km til et beite de har hester på. Minstemann er allerede iført ridehjelm - han ville gjerne ri!

Så vakkert! Her åpnet det seg bare opp mot Øvre Espedal!


Det var ikke akkurat dette jeg så for meg da det var snakk om et «beite». 
Så for meg en flat mark jeg!

I stedet ble det terrenggåing i villmark! 
Skulle helst hatt turskoene mine,  det gikk greit i sandaler også.


Da hesten Ronja, som egentlig tilhører Irenes svigerinne, var den første og eneste hesten som dukket opp i begynnelsen, så ble det henne minstemann fikk ri på.


Uten sal og tøyler. Holdt fast i manen!


Etterhvert dukket de to andre hestene opp, sammen med - en lama!


Rideturen gikk veldig bra, og jeg fikk utfordret stordyrangsten min grundig.


Men se her da!!! (stolt)


Hestene klør hverandre!


For et landskap!


Lamaen holdt seg litt i bakgrunnen…


Da vi kom tilbake ble det vassing i elva


Kyr på andre siden!

Fikk telefon fra mor om at kusinen hennes likevel skulle inn på hytta på Lauvvik i dag, så etter det fine besøket på Forsand, dro vi en svipp innom der også.


Vi kjøpte med oss lapper og litt annet fra en butikk på Forsand.


Vi koser oss på altanen.


Lørdag 2. juli.
Litt ustabilt vær, men vi kjørte en tur inn til Jernaldergården.


Dette langhuset er nylig re-bygget, da man har funnet ut at husene var høyere enn man først antok da de ble bygget opp på 70-tallet. 


Minstemann på Svinasteinen, helleren som også har vært brukt som midlertidig bosted i steinalderen


Minstemann på vei inn i et av de andre langhusene.


Sauer.


Vi gikk inn igjen i det første huset, og fikk prøve litt karding og spinning mens guiden der inne fortalte om stedet på engelsk til noen utenlandske turister. Jeg satt der og kardet ull foran ildstedet, og kom nesten i transe, det var så meditativt å sitte der å karde ull på den måten. Tror jeg fikk kontakt både med urmennesket i meg og forfedrene!


Sverd og skjold utenfor!


Enda et sauebilde!


Søndag 4. juli.
Alle gater var stengt pga IronMan konkurranse, men jeg og minstemann havnet midt oppi løpet da vi gikk til toget. Ble til og med filmet! Dette bildet er tatt fra togstasjonen mot Ruten, som ikke er noen rutebilstasjon lenger.


Det var vel en fin bygning jeg ble født i!
Gamle Stavanger sykehus.


Minstemann ble slukt av en stor skjeletthval!


Stavanger museum.


Elefant-skjelett


Det morsomste (som vi ser), var dette rommet vi kunne gå inn i og se oss selv i forskjellige folkedrakter på en stor skjerm.


Minstemann i samedrakt.


Min tur!


Spiste vafler i kafeen etterpå.


Minstemann ved Breiavatnet.


Samme krokodille som mellomstmann lekte med for tre år siden.


Vi gikk litt rundt omkring, bl.a i Fargegaten, før vi tok toget til Sandnes igjen.


På Ruten ble lekeplassen prøvd.


Gøy med vannfontene.


Endelig fikk jeg tatt bilde av minstemann i en stor Sandnes-stol!


Vannfontene utenfor mormor og morfar også!


Spesielle skyer om kvelden. 

4. juli: levere leiebil tilbake, og ta fly hjem.


Kom hjem til mange modne jordbær i åkeren, modne rips og salathoder!

Godt å komme hjem, men det har vært en super tur for minstemann og meg!






























1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!