søndag 10. juli 2022

2. ferieuke 2022 - Langhus

 

Mandag ble jo brukt til hjemreise fra Rogaland, se forrige blogginnlegg.

Gresskarplantene hadde vokst - har fått kjempegod hjelp til vanning av mellomstmann!


Tirsdag hadde vi dobbeltbooket oss, så gubben måtte kjøre med eldstemann til Ahus for kontroll og røntgen av ankelen, som forresten ser ut til å ha grodd fint, og jeg og de to minste måtte ta buss for tog til Ski da mellomstmann hadde tannlegetime for å trekke den siste irriterende melketannen!


Bakerst i bussen i en ellers tom buss.


Onsdag

Flere hagebilder: salaten hadde vokst fint


Årets gullrekke, heldigvis mindre innholdsrik enn ifjor, og den ser ganske bra ut.


Epler er på vei!


Interessant kryp i den lille peonplanten på vestsiden


Nå blomstrer skjærsminen nydelig!


Hadde glemt disse jeg. Vet fremdeles ikke hva det er.


Moreller.


Blomstrende hekk under morelltreet

Vollen vår klipper vi som vanlig bare to ganger i året, og nå bugner det av kløver her.


Både peoner og lupiner er klippet ned nå.


Steinbedet fra en annen vinkel


Spesiell døpefont i Drøbak kirke.


Var i Drøbak for å fornye sertifikatet mitt - hadde steinalderversjon fra 1995, som ikke tillates brukt lenger fra neste år.
Satt litt her i badeparken etter at jeg hadde sett meg om i den åpne kirken.


Man kan jo ikke gå gjennom Drøbak på sommerstid uten å ta noen bilder!


Så mye fint!


🤩


Stokkroser, som jeg ønsker meg hjemme, hadde jeg bare visst hvor jeg skulle ha dem.


Lunsj på Pavels bakeri og konditori


Rosehage i nærheten.


Siste bilde fra Drøbak.


Inspirert av alle blomstene, men mest fordi det var på høy tid, kjørte jeg innom Plantasjen og kjøpte sommerblomster på vei hjem.


Disse skulle i den gamle sandkassen - samme slag som i fjor - men kassen trengte en opprenskning først.
 

Kassen ved trappa fikk også samme sort sommerblomster som i fjor.


Da kom blomstene på plass i sandkassen!


Men denne fine stemorsblomsten som har kommet opp i hjørnet av seg selv lot jeg stå.


I den gamle verktøykassen kom det nye blomster i år.


Dagens jordbærfangst.


Torsdag morgen.
Blomst på gresskarplanten.


Det fungerte bra med gul blomst på terrassebordet i fjor, så vi kjører reprise i år.


Ingen ville ha de nå avblomstrede brudespireaene.


Så jeg klippet dem helt ned.


Dagen ble også brukt til å lage ny grønnsakskraft.


Fredag.
Det er ikke slik at vi tvinger eldstemann til hard jobbing i hagen før ankelen hans er 100% bra. Nei, han insisterte! på å ta fatt på å hakke opp røtter selv om jeg prøvde å få ham fra det! Men han er vel like sta som sin mor….


Alle mann var forresten i arbeid i dag - vi fikk begynt å sette opp en kant mellom barkskråning og plen foran den nye hekken. 


Minstemann spadde jord oppi trillebåren.


Og kjørte den til steder vi skal jevne ut plenen.


Gubben jevner ut.


Om kvelden tok jeg med gutta for å se den nye Minion-filmen på kino.


Lørdag.
Nå har vi TO insektshotell i hagen!


Mellomstmann laget dette på skolen.


Også i dag fikk vi hjelp av eldstemann.


Vi fortsatte arbeidet med denne kantlinjen.


Men etterpå ga eldstemann seg i kast med nok en rot. Han tok to i går. Nå er det kun tre igjen!


Ferdig! (hvertfall med langsiden)


Bilde fra 2020. Da hadde vi helt andre planer. Men dette ble aldri fullført, og dessuten var det før vi bestemte oss for å bestille ny oppkjørsel og alt som den medførte.


2020.


2022.


2008 (før vi kjøpte huset).


2021.


2022!


Jeg fikk også endelig tatt avleggere av jordbærplanter og plantet dem. 
Krysser fingre for at dette går bra!


Til sist fikk vi lagt markduk over dette området, og skal med tiden plante einer blue carpet, som vi også har et par av i steinbedet.


Søndag.
Minstemann og jeg skulle på fisketur, og på vår vei fra parkeringsplassen på Grønmo til Sølvdobla så vi dette fine rådyret.


Valgte Sølvdobla fordi det er kort vei fra parkering (10 min) og fordi det skal være mye småørret her. Vi ville «hjelpe til» med å minske bestanden i vannet slik at fiskene som blir igjen skal få vokse seg større, men dessverre ble det ikke noe napp.


Men det ble en fin tur, og både minstemann og jeg fikk øvd oss masse på fisking, spist litt kjeks og til slutt: ble våte i beina for å redde en sittepute som fløy avgårde med et vindkast og landet i vannet - akkurat langt nok unna til at vi ikke fikk tak i den tørrskodd.

Fikk ellers rensket opp rundt og i kjøkkenhagen.
Lammekjøttkaker med tztatziki, potetmos og broccoli til middag.

Fortsatt god sommer!










1 kommentar:

  1. Hei! Som vanlig, kjekt referat og fine, fortellende fotos!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!