søndag 14. mai 2023

Kom mai, du skjønne milde….

 

Fint vær og milde temperaturer har satt fart på våren, og nå står de røde tulipanene mine i full flor!


Mandag.
Dagen ble hektisk - jeg ble hjemme pga syk minstemann, men det ble en travel dag på hjemmekontor også, og etter middag måtte jeg bare komme meg ut! Måtte ut til et rolig sted, så gikk via Steinsleppen til Stuene, og tilbake igjen via Kongeveien/dronningstien. 
Så fint å ha dette stedet innen gåavstand hjemmefra!

Men ble ordentlig skremt av et rådyr - det hoppet mot meg mens det ropte, det har jeg aldri opplevd før. Tenker at det skulle beskytte en kalv, og jeg trakk meg tilbake uten å ta bilde. Da rådyret gikk over veien - kanskje for å avlede oppmerksomheten min bort fra kalven - gikk jeg videre. Er jo ikke redd dem, men har respekt for mødre med barn uansett!


Tirsdag ble minstemann med meg på tur etter middag.
Vi gikk Kongerunden.


Minsten rydder trestammer vekk fra stien!


Det er jo «rådyrgaranti» i Nøstvedtmarka for tiden, og vi så rådyr også i dag, men heller ikke denne gang fikk jeg tatt bilde. Til gjengjeld så vi ender, og det har jeg aldri sett i Nøstvedtmarka før. Det er jo ikke vann av betydning der, så jeg ble overrasket.

Minsten så også etter hoggorm og frosk, men uten resultat :-)


Gubben kjøpte blomster til seg selv fra bestemor - det var en litt forsinket bursdagsgave. 


På onsdag arrangerte vi Helsedatadagen for andre gang, og det ble en lang dag!


Torsdag fikk minstemann «17. mai-klippen»


Lørdag.
Nå har det skjedd det som jeg har ventet på - morelltreet har slått ut i full blomst!


Måtte ta noen bilder da jeg kom tilbake fra Mysen hvor jeg hadde vært for å vokse leggene.


Svigerinnen min har vært sørpå denne uken pga både jobbsamling og politisk landsmøte (hun er faktisk ordførerkandidat for sitt parti i Vadsø) og overnattet hos oss fra fredag til lørdag.


Da passet det jo bra å feire eldste datterens 26-årsdag med det samme.
Russene er niesen vår sin kusine og hennes kjæreste.


Heldigvis bor niesen vår og samboeren i første etasje, slik at plenen utenfor balkongen kunne benyttes - det var 14 gjester totalt i dette familieselskapet.


Til og med fjordutsikt fra denne leiligheten på Tonsenhagen i Oslo.
Dette var mitt første besøk her, men gubben og guttene har visst vært innom en gang tidligere.


Eldste og yngste koser seg med grillmat.


Grilling på balkongen, med «leveranse» ned til oss som satt utenfor.


Gode kaker etterpå.


Et hyggelig selskap, og koselig gjensyn med niesen og hennes familie på farssiden - det var lenge siden sist!

Så var det hjem å se Grand Prix-finalen. Sverige vant overlegent.


Søndag.
Dagens bilde av morelltreet, tatt da jeg kom hjem fra kirken.


I dag har det mest vært bakst av 17. mai-kaker, men jeg fikk også tatt noen spadetak i hagen mens de andre var en tur på bestefars grav - noe vi egentlig skulle gjort i går, men det ble ikke tid. Jeg flyttet en del av jordhaugen ut på vollen, der jeg begravde påskeliljeløkene (får se om de kommer opp der neste år) og skal så villblomstfrø. Det var god trim!

Litt sliten etter denne uka (mye «rangling» pga Eurovision finalen og semifinalene tirsdag og torsdag, og Helsedatadagen på onsdag), men så blir det «snill» uke neste uke med både 17. mai og Kristi Himmelfartsdag.

Ha en fin uke!


2 kommentarer:

  1. Får håpe du får hvile litt i kommende uke da, håper mammaen din 🌺🥰

    SvarSlett
  2. Hei! Du får veldig mye med deg gennom uken. Flotte bilder som vanlig. Ha en flott syttende og klem til alle!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!