mandag 1. mai 2023

1. mai-helga 2023

 

Ikke mye vind i flagget i dag, men her har det hvertfall begynt å lysne litt, etter en dag full av sludd og regn!


Litt om uken ellers: 
Vi begynner med forrige mandag hvor det ble marsipankake på jobb, og feiring av en kollega som hadde fylt 40 år.


Tirsdag 25. april: snøvær igjen.


Om ettermiddagen var det middag med eks-gjengen (tidligere kolleger) på Prima Fila.


Onsdag 26. april og gubbens bursdag.
«Vinteren» fortsetter.


Nå syns til og med jeg at det ikke er gøy lenger!


Vi hopper til lørdag.
Helgas tur gikk fra Krokhol til Sandbakken.
Hadde piggsko på for sikkerhets skyld, for jeg har jo brent meg på det en gang tidligere, at jeg på denne strekningen måtte gjøre vendereis fordi jeg ikke kom meg forbi en «isbre» i veien.


Men det hadde nok gått bra å gå her nå også med turskoene.


Hadde klart å legge vannflasken min i feil sekk, så måtte stoppe her på Starrmåsan og ta en halv kopp te.
Jeg bruker en time hver vei på denne turen.
 

Fant plutselig dette flotte kompasset på veien! 
Jeg leverte det inn på Sandbakken, ba dem legge det ut på Facebook, og la det selv ut der under Friluftsliv for Follofolk. Håper det kommer tilbake til rette eier!


Ok, akkurat her var jeg glad for at jeg hadde piggsko.


Satte meg i solveggen med te og helgens kake!


Hjemme igjen var det bare å stelle istand til litt bursdagsfeiring - gubben ble 55 år på onsdag, men det var en travel dag hvor vi knapt så hverandre!


Dagens forrett var Bruschetta med røkelakskrem.
Og så hadde vi som så mange ganger før på gubbens bursdag; pastitsio! 
Til dessert brownies, og noen hjemmelagede kjeks som jeg vant på loddsalg i butikken tidligere på dagen.


På søndag var jeg og minstemann på supersøndag i kirka. Hadde snakket om dette både fredag og lørdag, men da vi skulle gå på søndag ville han ikke likevel. Fikk ham med på betingelse av at han kunne ta med ipaden. Men det ble ikke til at han brukte ipaden ett sekund, for det var visst ganske gøy å være her likevel!


Kunne til og med legge togbane under kirkekaffen - det er noen år siden sist han gjorde!


Nei, det er ikke jakt etter påskehare-egg igjen!
Da vi kom hjem satte vi igang konkurranse om hvem som klarte å plukke flest pappenger; slike som alltid ligger igjen etter fyrverkeriet nyttårsaften. 2 kr pr pappenge!


Gubben ble med ut og rakte litt.


Opptelling.


Den strenge dommeren!
Det var eldstemann som vant med høyest antall pappenger.

Ellers ble det litt mer kosting av oppkjørsel (mellomstmann hadde jo tatt det grøvste tidligere) og platting. Eldstemann hjalp med å legge epletregreinene i tilhengeren - de har ligget ved epletreet i hele vinter. Og han hjalp gubben med å få all grusen samlet i en kasse slik at vi kan gjenbruke den neste år. Jeg fant fram fuglebadet og fylte det.


Og så fikk jeg endelig pottet om gresskarene, det trengtes!
Den gule begoniaen har fått en litt mindre påskete potte, og bakerst skimter vi orkideene som blomstrer flott nå. 


1. mai.
Det var en grunn til at vi gjorde alt utearbeidet i går!
Sludd i dag!

Men så fikk vi til gjengjeld gjort en del inne, bl.a fikk jeg vasket oppå kjøkkenskapene, og det trengtes!

Da er vi klar for en ny, kort uke!



2 kommentarer:

  1. Grei blogg, godt å være orientert om ståa der aust! Klem!

    SvarSlett
  2. Ser ut til at dere ikke blir arbeidsledige de første dagene. Mange, opptil flere, gode kaker også.😋Kos dere masse i denne korte uka! Klem fra moderen!🥰

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!