søndag 7. mai 2023

Kroning og Tretjerna

 

Hele lørdagen hadde jeg satt av til en ting: Se kroningen av kong Charles III i London!
Kommer tilbake til dette, la oss ta noen bilder fra uka først.


Tirsdag.
Jeg gikk tur om Tusse, og for første gang så jeg rådyr på denne runden også!


Tussetjern.


Så en katt på veien.


Onsdagens «karatetur» gikk som vanlig til Midtsjøvann.


Torsdag var jeg og en kollega på Oda Inspirasjonsdag. 
Fire år siden sist jeg var der fysisk.


Senere på dagen fikk jeg faktisk mellomstmann med meg på en liten tur ut, da minstemann var i bursdag og gubben svømte.


Fine orkideer nå.


Så var det lørdag. Skyndet meg å handle, og så på kroningen i fem timer, kun avbrutt av å svippe gubben til toget. Han skulle til Sarpsborg og treffe gamle svømmekompiser som deltok på Masters NM.
Her ser vi kongeparet i prosesjon til Westminster Abbey, i the Diamond Jubilee State Couch, brukt første gang i 2014. 


Jeg hadde kjøpt inn både krone-is og Royal is for anledningen! 


Historisk! 
70 år siden forrige kroning i 1953.


Her sitter kong Charles i kroningsstolen the Coronation Chair, som har vært brukt ved hver kroning siden 1307 da kong Edward II ble kronet!
Og alle kroninger har foregått i Westminster Abbey siden 1066!
De kan virkelig dette med å ta vare på historie og tradisjoner i England!


Her har kronen, St. Edward’s Crown, kommet på, og the Archbishop of Canterbury sjekker at alt ser bra ut. 
Kronen ble laget til kong Charles II i 1661, som en erstatning for en middelalderkrone som ble smeltet om i 1649.


Her blir dronning Camilla kronet med Queen Mary’s Crown. Camilla er den første dronningen som velger å gjenbruke en eksisterende krone istedet for å få laget en ny. Dette forsterker bare mitt solide inntrykk av denne damen, som ikke har gjort et eneste feiltrinn eller vært innblandet i en eneste skandale siden hun giftet seg inn i kongefamilien i 2005. Hun har kun gjort det hun skulle, nemlig å støtte sin mann, og aldri har hun klaget eller vist noe tegn til negativitet, på tross av ekstremt dårlig behandling av enkelte media og grupper av mennesker!


Før utgangsprosesjonen kom en ny krone på, nemlig the Imperial State Crown, som ble laget til Kong George VIs kroning i 1937, men mange av juvelene i den har en mye lenge historie.


En flott og urgammel seremoni er over.


Prosesjonen tilbake til Buckingham Palace foregikk for kongeparets del i the Gold State Coach som ble brukt første gang i 1762. Den skal være ordentlig ubehagelig å sitte i. 


Kongeparet avla så et kort besøk i the Palace Gardens hvor de mottok en kongelig salutt fra the United Kingdom and Commonwealth Armed Forces som sto i parade der.


Vinking fra balkongen på Buckingham Palace. 


Militært personell utførte en Coronation Flypast over the Mall i London sentrum.


Folkehavet!


Et øyeblikk mellom kongeparet på balkongen.

Fantastisk å se alt dette på tv, men jeg var helt susete etterpå, ikke vant til å se tv 5 timer i strekk! Og så mange inntrykk å fordøye. 


Dette bildet er fra forrige helg.


Samme sted i dag, søndag. 
All snøen er borte nå.

Godt å komme seg ut på tur igjen. Dagens tur gikk fra Krokhol til Tretjerna. Jeg har begynt sekk-trening, men den var ikke så tung denne sekken da. Hadde håpet å få med meg noen barn, men det lyktes jeg ikke med. Men jeg må ut uansett!


Så rolig og fredelig her, og masse fuglesang.


Flere linerler i nærheten.


Satte meg på benken i gapahuken Vera og tok pause. 
Det har lagt seg en stor flyteøy rett foran plattingen her.


Satt der i ro og fred helt til en eldre nordlending og en vilter unghund kom for å ta sin pause på samme sted. Vi småpratet litt, før jeg bega meg på returen. 


Naturopplevelse på vei tilbake!


Ja, det var en huggorm!

Ellers: satt på terrassen en god stund, laget fiskegrateng til middag, og var på bikers messe i kirken. Det var mest av nysgjerrighet, men det var en fin opplevelse.

Da er vi klar for en ny, hektisk uke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!