onsdag 10. juli 2024

Biltur på Vestlandet a la 1990

Innledning: Vi skal i mine og min fars fotspor (hjulspor?) på en tur han og jeg tok sommeren 1990, da jeg var 14 år. Jeg mener at også han og hans far tok den samme turen en gang på 1950-tallet, eller kanskje det var han og mor som kjørte den på scooter på 60-tallet. Eller begge deler. Uansett: Vi startet selvsagt i Stavanger den gang, men nå måtte vi først komme oss dit.


Mandag 1. juli.
Tre forskjellige ansiktsuttrykk!
Jeg gruer meg ikke til ferien, bare litt til å sitte i baksetet mellom mellomsten og minsten…..


Forberedelser.
Eldstemann startet med å øvelseskjøre hjemmefra og til Moss.


Det ble lunsj på Moss-Horten ferja.


Ut på dekk!


I Horten stoppet vi innom Midgard vikingsenter. Så først en liten utstilling, så gikk vi til det mest interessante: gildehallen!


Inngangen.


Selve gildehallen.


Eldstemann og mellomstmann prøver å sette seg inn i reglene for brettspillet Hnefatafl.


Veldig stemningsfullt her.


Jammen fant de ut av det, og begynte å spille! Det tok en stund, og eldstemann vant.


Omviseren spant ulltråd på håndten.


Fine detaljer.


Jarlen i høgsetet!


Jarlen og jarlefrua!


Ungjarlen!


Alle jarlesønnene!


Så litt kverning av korn til mel!


På baksiden av huset kunne man prøve seg på litt tautrekking….


…på enkel bueskyting….


…og på litt mer avansert bueskyting.


Alle fikk prøve.


Og alle traff blinken!


På vei tilbake til bilen.
Jeg kjørte hele veien videre til Kristiansand i ett jafs.


Vi bodde en natt på Scandic Kristiansand Bystranda.


Etter en fin buffet på hotellet gikk vi andre ut og så oss om mens eldstemann ble på hotellet.
Her på Christiansholm festning.
Vi hadde håpet å få benytte Aquarama like ved hotellet, men de stengte kl 20, så det ble litt knapt med tid.


På festningen.


Fin utsikt.


Og fint sted.


Gikk så bort til Kvadraturen lekeplass som lå like ved.



Trampoliner.


Og en fin rosehage.


Siste bilde før vi gikk tilbake til hotellet.



Tirsdag 2. juli.
Eldstemann har øvelseskjørt oss til Flekkefjord, hvor vi stoppet for lunsj.


Flekkefjord kirke.


To troll i gågata.


Få ut litt energi før lunsjen.


Den ble på Andys, et burgersted.


Ut og strekke på oss etterpå.


Ved statuen av Ola Dekksgutt fra Flekkefjord, en figur fra en barnesang av Thorbjørn Egner.


Nyter den siste dagen med fint vær, i følge værmeldingen.


De tre bukkene Bruse med de tre brødrene Monsen Kras.


Lekeplassen ved parkeringshuset måtte sjekkes ut før vi kjørte videre.
Idyllisk strøk!

Så kjørte vi videre, men ikke på E39. Er vi på biltur, så er vi på biltur! Så da ble det Norsjøveien, den ytre kystveien, videre fra Flekkefjord.


En veldig fin tur, men jeg hadde ikke koblet at vi skulle forbi HER, Helleren ved Jøssingfjord. Det er jo et så kjent sted, og vi bare MÅTTE stoppe når vi først var her.


Minstemann «under en bergsprekk».



Flotte omgivelser.


Fint å komme ut av bilen litt etter å ha kjørt i de flotte omgivelsene på noen ganger veldig smale veier!


Minsten frydet seg her.


Og her!


Det ble en del «klatring» på ham under denne stoppen.


Huset fra 1800-tallet.
Det var stengt for å bevare det.


Men det eldre huset fra 1700-tallet var det lov å gå inn i.


Eldstemann og mellomstmann i mellom de to husene.


En titt inn….


Her ser vi riktig hvordan husene er plassert under helleren.


Etterpå ble det sjøutsikt.


Bilde tatt av mellomstmann.

I Sandnes handlet vi inn til mor før vi kjørte til henne med varene og var der en liten stund.


Så kjørte vi til Line m/fam hvor vi skulle bo i tre netter.
Bordet var ferdig dekket.


Det ble pizzakalas med pizzaer stekt i egen pizzaovn.


Onsdag 3. juli.
Dagen startet med besøk hos mor for meg, Line og en venninne av mor.

Så ble det bowling. Line var heiagjeng, men Lines mann var med og spilte.


Etter en liten pause hjemme hos dem bar det ned til sentrum igjen, denne gang for middag og mer spilling på Inside Rock Cafe. Line, mannen og eldste datter var med, og også min yngste Stavanger-kusine kom og var sammen med oss. Fin lekeplass utenfor.


Etter en god burgermiddag ble det både dart, biljard og shuffleboard.
Fint med litt aktiviteter og kvalitetstid sammen.


Torsdag 4. juli.
Først jobbintervju! 

Vi spiste frokost sammen med Line og mannen før de dro ned til hytta igjen. 
Eldste og yngste datter var fortsatt her. 

Så kjørte gubben og jeg til mor, fikk ordnet et skoskap som hadde falt ned, handlet litt og kjøpte ny gulvlampe til henne. Gubben kjørte og hentet guttene, jeg ordnet litt hos mor, og så møttes vi alle ved Sandnes kirkegård. I pøsregn.

Dette var nemlig dagen for urnenedsettelse, på dagen to måneder etter fars bortgang.


 Det ble meg som satte fars urne ned i jorden, og tok den første spaden med jord oppå.
Fint bilde tatt av minstemann.


Så tok både gubben og guttene et spadetak hver (her eldstemann) hvorpå jeg tok de resterende spadetakene - så mye jeg klarte. Gravferdsmannen skrapet resten av jorden oppi og la på gresstorven.


Så la vi hver vår rose på til slutt.

Jeg hadde aldri vært med på noe urnenedsettelse før, men det ble på en måte en fin opplevelse. Jeg fikk en følelse av at det nå var noe som «falt på plass», at det var noe som nå var ferdig. En fredfull følelse.

Etterpå dro vi hjem til mor og spiste kaker, og var der en stund før vi dro tilbake til Lines hus.


Fredag 5. juli.
Vi kjørte først gjennom Ryfast-tunnelen, som ikke fantes da jeg og far tok denne turen. Vi måtte ta Tau-ferga! Det var eldstemann som kjørte første strekning. Her er vi i Årdal i Ryfylke, og jeg peker bare mens vi kjører forbi, opp mot husene i lia rett fram. Melslia, hvor mine besteforeldre bodde.

 Jeg hadde først tenkt å stoppe der, men det ser ut til at det er mange nye hus, og mange endringer siden sist jeg var der, og jeg hadde antakelig ikke kjent meg igjen, eller skjønt hvilket hus det var. Kanskje ikke huset står der heller. Så fant ut at vi bare kjører forbi mens jeg peker!


På fergen mellom Hjelmeland og Nesvik, en fergetur på 13 minutter. 
På denne ferien bærer jeg et smykke jeg fikk av far, og det hadde jeg også på meg under bisettelsen.


Sauer i veikanten er alltid stas. 
Som vi ser regnet det.


Langs Suldalsvatnet.


Istedet for å kjøre gjennom den lange Røldalstunnelen (som far og jeg gjorde), tok vi «scenic route» over Røldalsfjellet. Gubben var litt nervøs på forhånd.


Men både han og guttene syns det var en fantastisk opplevelse - det var så flott der!


Sauer i veikanten - bilde tatt av mellomstmann.


Obligatorisk stopp ved Låtefossen! Vi fikk den siste ledige parkeringsplassen!


Minstemann likte seg her.


Mektig foss.


Guttene gikk litt oppover langs venstre side.


En fin opplevelse.


Vannet fra fossen renner videre her i Grøndalslona.


Vi skimter Folgefonna da vi nærmer oss Odda.


Vøringfoss hotel, Eidfjord, var dagens endestasjon.
Anno 2001 står det på veggen, men far og jeg overnattet da også her i 1990!


Fint hotellrom for de to yngste og meg.


Det var faktisk en suite, med en egen halv etasje opp!

God buffet i hotellet om kvelden.

(Dagens rute var fra Sandnes: mot Stavanger - Ryfast-/Ryfylketunnelen til Tau - Årdal - Hjelmeland - ferge over Jøsenfjorden - Nesvik - Mosvatnet - Suldal - langs Suldalslågen og Suldalsvatnet - Nesflaten - Brattlandsdalen - langs Røldalsvatnet - Håra - Røldalsfjellet - Låtefossen - Odda - Kinsarvik - Eidfjord)


Lørdag 6. juli.
Vi tok «en svipp» i retning Hardangervidda for å se på Vøringfossen.


Her var alt blitt veldig tilrettelagt med utkikkspunkter, rekkverk, metallstier og -trapper rundt omkring. 


Vi gikk også ned til den trappe-broen vi skimter mellom de to trærne. Den ble bygget i 2020.


Regnbue i fossen!


Øverste del av fossen. 


Dagens trim å gå opp til utkikksstedet igjen!


På cafeen her, Fossli hotel, fikk eldstemann frokosten sin - han skippet den på hotellet i dag.


Vi kjørte så tilbake til Eidfjord og videre over Hardangerbrua, som minstemann kalte Golden White Bridge. Den fantes ikke da far og jeg var her, da gikk det ferge over litt lenger øst (Brimnes-Bruravik)!


Veldig fint i Myrkdalen.


Et nytt fint fjellparti - Vikafjellet.


Vikafjell.


Vi stoppet kort ved Hopperstad stavkyrkje i Vikøyri for å strekke litt på beina. 
Gikk ikke inn, det var alt for dyrt.


Kjørte videre til Vangsnes, hvor vi skimtet den 22,5 meter høye Fridtjof-statuen. Fridtjof den frøkne var en populær sagahelt i Tyskland og England på 1800-tallet. Statuen ble gitt i gave av keiser Vilhelm II i 1913.


Herfra tok vi ferge til Dragsvik.


Utsikt fra fergen.

Da far og jeg kom til Dragsvik, kjørte far feil, og tok derfor om Balestrand/Høyanger/Sande/Førde den gangen. Men nå kjørte vi «rett» vei over Gaulafjellet.


Etter å ha kjørt opp alle disse svingene stoppet vi ved et utsiktspunkt for å se på utsikten og ta noen bilder.


Fin utsikt!


Flere utsiktspunkt der.
Men da en stor turbuss svingte inn på denne plassen skyndte vi oss videre.


Kjørte så til Vassenden ved Jølstravannet.

Her bodde jeg og far hos kunstneren Elsa Eikaas, men denne gang hadde vi leid en campinghytte her på Jølstraholmen Camping. Vi ser her egen badeplass med strand, hvor vannet er ledet inn fra elven gjennom rør.


Fin og stor hytte!


Hytten utenfra.


Minstemann vasset i vannet og bestemte seg for å ta morgenbad der neste morgen.


Elven Jølstra.


Sauna ved elven. Den måtte forhåndsbookes. 
Vi så noen som brukte den og som avkjølte seg i badekulpen underveis.


Alltid gøy å kaste fiskesprett.


Det var også en veldig fin lekeplass for campingplassens gjester.


Gøy med trampoline!


Litt barnslig er det lov å være…


Zipline var gøy!


Til slutt litt bordtennis.

(Dagens rute fra Eidfjord: Følg vei 7 retning Hardangervidda, stopp ved Vøringfossen. Kjør tilbake til  Eidfjord, over Hardangerbrua, gjennom Vallaviktunnelen, følg vei 13 til Vossavangen, deretter E16 til Vinje, så vei 13 til Vikøyri og Vangsnes. Ferge til Dragsvik. Vei 613 mot høyre, Sværen, Gaularfjell, Viksdalen, Holsen, så E39 til Vassenden).


Søndag 7. juli.
Minstemann gjennomførte det han hadde sagt dagen før, nemlig å bade i kaldt vann med en gang han sto opp! Så ble det en varm dusj i hytta etterpå!


I dag avvek vi litt fra min og fars opprinnelige rute, av flere grunner. En grunn var at vi på det varmeste hadde blitt anbefalt å dra hit; til Astruptunet. Så da kjørte vi videre mot øst på sørsiden av Jølstravatnet i stedet for å følge E39 på nordsiden.


Det angret vi ikke på! Det var så flott her! Lærte blant annet at rabarbra var Nikolai Astrups favorittplante, og han hadde 14 sorter av dem her på tunet. Ante ikke at det fantes mer enn en sort rabarbra, jeg…..


Anbefaler omvisning hvis du skal hit. Da får man komme inn i alle husene, og ikke bare i galleriet, og husene var verdt å se!


Se på dette interiøret, og sammenlign med maleriene på neste bilde.


Jeg tok veldig mange bilder på dette stedet, men kan ikke legge ut alle her, så det blir kun et lite utvalg!


Fra atelieret.
Jeg spurte alle gutta om de hadde sett dette før, men alle svarte nei! Vi har jo en kopi på veggen mellom badet og kjøkkenet, som jeg tok med meg da vi skulle bytte lokaler i DND!


Ok, det er riktignok en versjon av denne vi har, men de var da ikke SÅ ulike!
Dette er fra galleriet.


I tillegg til rabarbra var revebjeller kunstnerens favorittblomst.


I nærheten av Byrkjelo var det forvirrede lam i veien som til slutt ble gjenforent med mammaen sin.


Skjørbakkane med utsikt mot Utvik.

Siden vi hadde vært på Astruptunet droppet vi å dra innom Lovatnet ved Loen for å se på de store rasene som hadde gått der i 1905 og 1936. Dette gjorde far og jeg i 1990.
Men dagens etappe var den lengste, og vi måtte ta hensyn til det.


Hornindalsvatnet, Europas dypeste innsjø!


Hellesylt, hvor vi hadde en kort stopp.
Vi skulle egentlig ha tatt ferje innover Geirangerfjorden herfra, og så kjørt oppover Ørnesvingene og deretter kjørt ned Trollstigen til Åndalsnes, men i år er Trollstigen stengt ut 2024 pga rasfare.


Hellesyltfossen.

Vi vurderte og kom derfor fram til at vi også droppet Geirangerfjorden, fordi det ville blitt en veldig omvei og mye lengre tur. Leit, men tror det var det riktige denne gang. 


Da ble det istedet ferge Stranda - Liabygda, og så kjøre om Sjøholt og Vestnes til Åndalsnes.
Så kjipt at Trollstigen skulle være stengt akkurat i år!


Hytta vår på Mjelva camping.
Ikke samme standard som på Jølstraholmen, men det var koselig her da. Her skulle vi bli i to netter. 
Mener at far og jeg bodde på et hotell i Åndalsnes.


Hytta utenfra.


Vi dro til sentrum og spiste på Piccola Mama Rosa italienske restaurant.


Om kvelden spilte gutta stor sjakk på campingplassen.

(Dagens rute fra Vassenden: Astruptunet, Skei, Klakegg, Byrkjelo, vei 60 mot Utvik, Innvik, Olden og Loen. Stryn, vei 15 bro over Kjøsapollen (Hornindalsvatnet), E39 til Grodås, vei 60 til Hellesylt og Stranda, ferge til Liabygda, vei 650 til Sjøholt, E136/E39 til Åndalsnes)


Mandag 8. juli.
I dag var vi spente på om det ville være bra nok sikt til å dra opp hit til Nesaksla med Romsdalsgondolen.
Og det var det!


Romsdalsgondolen er en taubane som ble åpnet i 2021.


Vi har her begynt på oppstigningen.


Dette var en opplevelse for oss alle sammen!


Høyere og høyere.


Vi nærmer oss toppen.


Her var det fantastisk utsikt.


Og plansjer med navn på hva vi ser.


Det høye fjellet i midten her heter Kongen.


Fin tilrettelegging et stykke videre oppover - gubbens type fjelltur!


Mellomstmann.


Minstemann.
Han elsket dette her!


Utsikt over Isfjorden.


Gutta på toppen.


Og til min glede - sauer!


Mellomsten og minsten beundrer sauer og utsikt.


Sauer og Isfjorden.


Gutta trivdes her oppe.


Og det gjorde gamlemor også, og måtte ta en selfie!


Klare for nedfarten.

Etterpå besøkte vi Norsk Tindesenter, men det var ingen suksess. Utstillingen var ikke så spennende, og det de to yngste trodde skulle være noe lignende klatreparken i Rygge, var egentlig et klatrevegg-rom som var altfor avansert for dem.


Etter lunsj på en cafe gikk minstemann og jeg inn i en togvogn som var omgjort til kapell.


Det var et fint sted!


Tilbake på campingplassen igjen.


Regnet ga seg, og de to yngste fikk leie hver sin tråbil.


30 minutters tråkking rundt på campingplassen.


I mens tok jeg noen bilder.


Fine motiver her.


Så kom sola frem også, og det ble minigolf for hele familien.


Dagens middag på kinarestaurant.


Jeg gikk en liten tur da vi kom tilbake. Kuer i nærheten - heldigvis bak gjerde!


Tirsdag 9. juli.

Etter Åndalsnes kjørte far og jeg videre til Trondheim, men det får vi ha til gode til en annen gang. På tide å legge kursen sørover igjen.
Vi kjørte gjennom storslagen natur til Dombås, hvor vi stoppet for lunsj på Moskusgrillen.


Hadde der deres spesialitet Elgburgertallerken, med grovt brød, viltdressing, salat, rødløk, ruccola, pommes gourmet, bacon, tranebær chutney og tyttebærrømme!


Eldstemann øvelseskjørte videre gjennom flotte Gudbrandsdalen.


Her i Lillehammer bodde vi på Scandic Lillehammer hotel. Ikke før vi begynte på bakken opp dit koblet jeg at jeg har jo vært her en gang på befaring i jobbsammenheng!


Etter buffet til middag gikk jeg og minstemann ut i hotellhagen litt.


Traff på en litt trist fyr ved andedammen.

 
Ingen ender i dammen.


Onsdag 10. juli.

Vi kjørte videre hjemover etter at minstemann og jeg hadde tatt et bad i svømmebassenget på hotellet.
Vi hadde egentlig tenkt å gå i Hunderfossen Eventyrpark i dag, men værmeldingen sa pøsregn hele dagen, og vi bestemte oss for heller å komme tilbake på dagstur senere.


Lunsjstopp på McDonalds i Eidsvoll.
Takk for ferien for denne gang - det har vært en super tur, og mye flott vestlandsnatur å vise til disse tre østlendingene og finnmarkingen!




 






















































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!