mandag 29. juli 2024

En sommeruke med litt av hvert



Må bare vise den frøsådde delen av blomsterengvollen vår litt på nærmere hold


Mandag 22. juli.
Traff Unni på formiddagen på Kaffebar’n på Kolbotn.
Fikk også gjort noen ærender, både på Kolbotn senter og på Ski Storsenter. 


Tirsdag 23. juli.
Fine gresskarblomster, hvertfall på de «vanlige» gresskarene. Spøkelsesgresskarene ser derimot ikke ut til å trives så veldig!


Dagens prosjekt.
Jeg hadde helt ærlig trodd at jeg allerede hadde fjernet steinene frem til syrintreet, 
men det hadde jeg altså ikke.


Det ble å ta opp til sammen 13 steiner. Skal brukes til ny kant et annet sted.


Og så fortsetter nok raden videre etter syrintreet, men jeg gjør foreløpig ikke noe med det.


Fikk litt uventet hjelp av mellomstmann til å hakke bort røtter rundt syrintreet.


Fylt ny jord der steinene hadde vært, alt rundt syrintreet er hakket vekk, og det som står for nær stammen er klippet så langt ned som mulig. Jeg måtte også klippe vekk to syrinskudd, for å få det til å bli mest mulig pent i forhold til steinsirkelen jeg skal lage.

Det var så langt jeg kom denne dagen, sto opp litt sent og kom derfor litt sent i gang.


Teltet var blitt slått opp i hagen i løpet av dagen, fordi eldstemann ville sjekke det før han skal til Utøya, og mellomstmann skulle lære seg å sette det opp. Men bare minstemann og jeg ville overnatte der - kortreist telttur!


Det gikk ikke så bra! Det var kommet noen snegler inn mellom ytterduken og innerduken, og det likte jeg dårlig. Vi koste oss også, jeg leste for minsten, og vi var litt på ipadene våre. Men etterhvert måtte jeg så veldig tisse. Og frøs. Skulle tatt med meg reinskinn eller ullteppe. 

Så da jeg 00:23 spurte minstemann om vi vær så snill kunne gå inn og legge oss, så var det greit. Jeg tilbød å bare gå på do, hente ullteppe og komme ut igjen, men han syntes fremdeles det var greit å gå inn. Phew, lettelse. Så slapp jeg å tenke mer på de sneglene også!


Onsdag 24. juli.
Jeg, de to yngste, minstemanns kamerat og hans foreldre dro til FunPlays. Det ble et hyggelig opphold, god trim for oss voksne også, litt massasjestol og hopping på trampoline, og is og prat. Fire timer var vi der!


Torsdag 25. juli.
Det er kommet blomst på potetplantene.


Hengende epler….


Tada!

Dagens prosjekt ferdig. Legge duk og steiner rundt syrinen. Alle steinene hadde vi fra før, ulike steder i hagen. Antakelig har de alle vært i fossen/dammen som tidligere eiere anla. Strødde gressfrø på jorden rundt, det passet bra pga regnværet dagen etter.


Far og sønn i gang med å sette inn et klimaanlegg/ventil som skal forbedre 
luftkvaliteten i eldstemanns rom. Det er det eneste han ønsker seg til 18årsdagen sin; bedre luft på rommet sitt! Stakkars!


Jeg bestemte meg for å ikke gjøre mer i hagen denne dagen, men heller nyte godværet og hamstre litt
 D-vitamin og solenergi til høsten.


Ferdig innstallert!


Utvendig. Og vidunderet kan selvsagt styres med en app!

Fredag 26. juli.
Ingen bilder, det var en ordentlig regnværsdag, hvor vi fikk kjøpt tursko til de to yngste og dessuten turbukse til mellomstmann. Ellers fikk jeg satt bilder i guttenes album. 
Så OL-åpningen fra Paris om kvelden. Imponerende arrangement!


Lørdag 27. juli.
Traff Ingrid på Ski Storsenter.
Ellers litt pakking.

 I dag, søndag 28. juli, har vi nemlig lagt ut på en ny reise, minstemann og jeg. Mer om den i neste blogginnlegg!







 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!