søndag 21. juli 2024

Mest hage

Torsdag 11. juli ble det runde i hagen.
Sandkassen.


Det så stusselig ut hos gresskarene. De blomstrer, men vokser lite. 
Dagen etter gjødslet jeg litt for å se om det hjelper.


Mest ugress, men det kommer noen løk på venstre side.


Potetene går det bra med.


Mest ugress, men håper gulrøttene kommer mer opp etter hvert.


Nå er bringebærsesongen i gang.


Her er den første Dahliaen - eller georginen som det vel heter på norsk - sprunget ut. 


Mange epler på gang.


Og så: rosene! 
Tenk at jeg har blomstrende rosebusk i hagen!


Fossen: Nå blomstrer også den eneste hostaen jeg har igjen, og det gjør også de store klosterklokkene.


Moreller.


Litt av en blomstereng vi har fått på vollen ut mot veien!


Plukket de siste jordbærene nå og sa at «dett var dett» for i år. Så fram til å plukke masse bringebær i dagene fremover, men det viste seg å være mange dårlige bringebær i år.

Ellers gikk dagen til jobbintervju og ta minsten med til frisøren.


Fredag 11. juli, fint vær og hagedag!
Fikk gjort mye kjedelig som å røske/klippe avblomstrede blomster og brennelser, men også noe gøy denne dagen: lage kant mellom stien og «metern» og fylle på med hvit stein.


Fra andre siden.
Jeg tenker potetåker her neste år.

Har lagt dette ut på Facebook også, men må bare atter en gang få skryte av eldstemann. Han ble inspirert av alle kommuneskiltene vi kjørte forbi på bilturen vår, og kommunevåpnene som vises der. Så han brukte ni timer på å lage dette Norgeskartet som kun består av kommunevåpen!

Jeg syns det ble et kunstverk! Liker spesielt detaljen der SørVaranger stirrer strengt ned på et bittelite russisk flagg!



Lørdag 13. juli. Før-bilde.
En veldig varm dag.


Krattet fikk sin årlige stuss - heldigvis en meter kortere nå enn i fjor.


Før.
Så gikk 1,5 time til å endelig fortsette å klippe ned denne nypebusken.


Klippet til hagedunken var full. Måtte ta resten med en større tang senere. 
Dessverre skulle det bli mye regn framover.


Eldstemann klippet plenen bak huset, og senere klippet gubben plenen foran huset.


Ingen bilder fra søndag, men det var en regnværsdag hvor jeg først var i Siggerud kirke, leste aviser, jaktet snegler i hagen, og vi hadde kalkunbryst og blåbærsuppe til søndagsmiddag.

Heller ingen bilder fra mandag, da var det å få litt orden på dette huset. Pluss litt handling, lesing og hekling.


Tirsdag var nok en regnværsdag.
Gutta og jeg dro på kino og så Grusomme Meg 4.
Ellers bare lesing og avslapning.


Onsdag 17. juli. Nok en regnværsdag.
Kjørte først eldstemann til Vestby for en teoritime på kjøreskolen, så tok jeg de to andre med på Rush. 
Her ser vi mellomstmann i et svev.

Jeg var ikke selv med og hoppet denne gang, men benyttet meg selvfølgelig av massasjestolen!

Senere på dagen måtte jeg og gubben dra til Bærum for å hente bilen vår (ja vi har to biler nå!) som hadde vært der for å få nytt venstre fordekk. Vi må ha kommet borti noe på bilturen vår som hadde laget en liten rift som det sivet luft ut av.


Torsdag og endelig fint vær igjen!
Da sto resten av nypebusken for tur!


Borte!


Steinene jeg en gang la fint rundt busken er fjernet og skal brukes til et nytt prosjekt. 



Mens gubben og de to yngste var en tur på Bølgen i Drøbak, tok min private rotfjerner seg av rota, som visstnok var kjempehard!


Fredag 19. juli. Fikk gubben med på tur i dag!
Vi gikk kyststien fra Breivoll og har her en minipause på Kjærnes.


Gikk videre mot Nebba, men snudde rett etter Vårveien, for da hadde vi gått 2,5 km, og vi hadde blitt enige om en 5 km tur!


Tilbake på Breivoll ble det matpause. 


Vi kontaktet guttene hjemme, men bare minsten ville bli med til Breivoll, så gubben hentet ham.


Fin ugrasmure på klippen der vi satt. 
Men nå fant jeg oss et nytt sted på gressplenen.


Etter litt godsaker fra cafeen ble han i humør til en tur ut i sjøen.


Ut på skjæret!


Kyllingsalat til middag.
For varmt til noe annet.


Nå har det også dukket opp fine kornvalmuer i sandkassen. 


Og flere blomstrende dahlier. 
Pause fra hagearbeid denne dagen altså.


Lørdag 20. juli.
Gresskarblomst hadde åpnet seg mot solen.


Jeg synes ellers at gresskarplantene ser bedre ut nå. Eller innbiller jeg meg det?


Neste prosjekt var å ordne rundt syrintreet. 


Kaotisk i mursteinbedet på den siden vi ikke har jordbær, men dagens plan var å grave opp de Blomstrende kjærlighetene som står igjen her og rundt syrintreet og flytte dem til dit nypebusken sto. Det innebar både lette og tunge spadetak, pluss et par jeg bare måtte gi opp fordi jeg forstyrret en maurkoloni så kraftig at de yrte opp i full panikk for å flytte larvene sine.


Men oppe i mursteinsbedet dukket solbærbusken opp, med solbær på!


Blomstrende kjærligheter klare for omplanting.


Sånn. Plantet, klippet ned og vannet. Klippet ned de andre av samme sort som sto rundt også.
Får vel legge på ny duk og mer stein etter hvert.


Så var det å få bort resten av rælet rundt syrintreet. Planen er å legge duk og stein rundt i en sirkel, og så blir resten en del av plenen. Må nok hakke opp en del først, og jeg kunne også se at dessverre er det noen buskgreiner som vokser alt for nær syrinstammen. Vet ikke hvordan jeg skal få dem bort uten å skade syrinen.


Men nå syns jeg vi endelig begynner å se konturene av ferdig resultat i dette området, hvor jeg har planlagt og langsomt jobbet for dette målet i flere år nå.


Ser det bedre fra denne vinkelen. Det var jo kaotiske buskebed på hver side av syrinen her, som del for del har blitt omgjort til først potetåker, så til gressplen. 
Har skyndet meg langsomt her!

Soling og lesing resten av dagen.
Grillet hamburgere og pølser til middag.
En veldig varm dag. 


Søndag 21. juli.
I dag var det Ski Middelalderkirke som sto for tur. 
Gubben kjørte meg, slik at jeg kunne gå tur hjem etterpå.


Varm dag igjen, nesten sjokkerende å komme ut fra den kjølige steinkirken. 
Gikk om Eikjolveien og Bølerskogen hjem.


Mye rognebær - så får vi se om det blir mye eller lite snø i vinter!


Bølerskogen. 
Fint å gå her, selv om det bare er en liten skogsti.


Vakker byggåker på Bølergårdene 🤩. Så fine farger!

Resten av dagen på terrassen - varmt, men skyene skygget for sola etter hvert. 
Ha en fortsatt fin sommer!






















 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!