søndag 11. august 2024

Øvelsestur og litt annet

 

Mandag.
Runde i hagen. Både høstfloksen og Buskmuren blomstrer flott nå. Planten i krukken trives ikke så bra.

 Det samme kan man si om grønnsakene i kjøkkenhagen, bortsett fra potetene. Gresskarene har ikke vokst noenting, og det kommer ikke gresskar på den. Løken har ikke vokst. Og det kommer kun noen få gulrøtter. Så ingenting å vise bilde av altså.


Her begynner endelig ranunklene å blomstre.


Årets solbærhøst 🙄
Jeg fikk ellers gjort en del luking og klipping i hagen, fjernet brennesler og annet ugress.


Tirsdag.
Jeg hadde helt glemt at jeg sådde blomkarse her foran rododendronen, men her har den også begynt å blomstre.

Jeg kjørte gubben til toget tidlig på morgenen da han skulle dra til Vadsø. Hans tur å besøke sin mor. Ingen av oss husket å gratulere hverandre med bryllupsdagen!


Onsdag.
Buskmuren og høstfloksen fra en annen vinkel.


Det var dagen for Tusenfryd-besøk. Vi har faktisk ikke vært der tidligere i år.


Guttene i «tørkeskap» etter en våt opplevelse i Ragnarrok. Jeg ble litt våt jeg også, men jeg hadde jo vett til å kle meg i shorts og singlet denne varme sommerdagen!

Ingen bilder fra torsdag - dagen gikk med til å kjøre eldstemann til Drøbak (dvs han øvelseskjørte) hvor han skulle på en teoritime (det nærmer seg oppkjøring!), så komme meg til et jobbintervju, kort lunsj hjemme, så kjøre tilbake til Drøbak og plukke opp eldstemann som øvelseskjørte hjem igjen!


Fredag. Regnværsdag.
I år har jeg ikke laget jordbærsyltetøy, eller vært og plukket rips og solbær som jeg alltid pleier. Skal selvfølgelig lage syltetøy av de jordbærene og bringebærene som ligger i frysen, og som jeg har plukket i egen hage. 

Men jordbærsaft, det ville jeg gjerne lage. Det har falt mer i smak hos spesielt minstemann, enn den blandingssaften jeg også lager. Jeg har også en flaske ripssaft igjen fra ifjor, og mange glass ripsgele, så jeg trenger egentlig ikke å plukke rips i år.



Det ble fem store flasker pluss en liten. I tillegg har jeg to desiliter i litermålet som jeg skal lage jordbærsuppe av. Eller kanskje jordbærsaus til å ha på iskrem?


Lørdag ble det en handletur på Ski Storsenter, men mye av dagen gikk med til å lese i denne boken som jeg fikk til bursdagen min. Vanskelig å legge fra seg!


Søndag.
Jeg tok med mellomstmann på øvelsestur til Tømmeråsen, da skolen hans snart skal på samme tur som eldstemann var på den gangen han brakk ankelen. Minstemann ville bli med.

Men minstemann måtte snart på do, og nektet absolutt å gå bak en stein å gjøre det. Og jeg som alltid har med oppvridd vaskeklut i ziplockpose i tilfelle slike situasjoner. Det hjalp ikke. Så måtte bare sende ham ned til parkeringsplassen igjen, og be gubben som øvelseskjørte med eldstemann om å komme og hente ham 🙄


Minipause ved vakre Paddetjern!


Mellomstmann lot seg så vidt overtale til å stå stille her ved den svære maurtua, hvor jeg også tok bilde av eldstemann på hans øvelsestur.

Det ble en del klaging. Han ville heller vært hjemme og spist hvit fisk, eller vært på skolen i åtte timer, enn å være på denne turen her. Men han hang bra med, helt til vi var nesten på Tømmeråsen - da gikk det sakte!


Oppe ved Trollkjeften, eller Boba Fetts skip, som eldstemann kalte den store steinen her.


Tømmeråsen.
Kunne ikke vært mer heldig med været. Ikke en sky på himmelen og utsikt over «halve» Norge!


Vi tok oss en god pause her med mat og drikke.


Tømmeråsmyra. 

I stedet for å fortsette mot Vangen, som de skal gjøre på skoleturen, gikk vi stien ned til Tretjerna, og gikk på grusvei ned til Krokhol igjen. Tydelig at mellomstmann ikke er vant til dette, han klaget på vondt i magen, og vi byttet sekk, men han sier at det er selve overnattingen i telt han gruer seg mest til, ikke gåingen. 

Men at han hadde godt av denne øvelsesturen er hvertfall sikkert! 
Han sovnet i bilen på vei hjem, og fikk selvsagt masse skryt også! 

Men jeg - jeg må bare si at denne turen nå for meg er ingenting i forhold til fjellturene vi var på i Sandnes. (Liksom: hva? Syns jeg dette var langt og bratt før?)


Det ble jordbærsaus av saften.
Smakte veldig godt på vaniljeis til søndagsdessert!

Da er vi klare til å ta fatt på siste uke av skoleferien!







1 kommentar:

  1. Så veldig godt ut med is og så god saus til. Nå må nok din mor finne seg en liten is, trenger forresten ikke være så liten!!! Men, veldig kjekk lesing, koselig alt du skriver.

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!