søndag 22. september 2024

Sandnes og ny fjelltur til Madland

 

Torsdag var det meldt best vær, og planen var klar: Ny tur til de fantastiske Madlandsfjellene i Gjesdal!

Men la oss starte med begynnelsen av uka:

Mandag.
Grytidlig opp for å ta tog til Sandnes. Togturen ble 4 timer lengre enn den skulle vært. Først måtte vi etter en del venting her på Drangedal, gå ut og ta buss til neste stasjon Neslandsvatn pga et tre som hadde falt over toglinjen.

Så var det signalfeil med enda mer venting, og til slutt var vi så forsinket at det var vi som måtte «vente på møtende tog».
Det kulminerte med at vi i Egersund måtte av toget og reise resten av strekningen med lokaltog!


Tirsdag.
Ingen bilder, derfor et bilde fra mandag av Gjerstad stasjon.

Det ble en del innkjøp og ordning denne dagen.


Onsdag. 
Endelig ble det etterlatt-samtale på sykehuset for mor og meg! Bedre sent enn aldri. Hadde tenkt å få det til i sommer, men da var det så mye annet som måtte ordnes.

Fin samtale både med sykepleier og lege som hadde hatt hovedansvar for far da han var innlagt på hovedintensiven.


Kort kveldstur med IC langs Daleveien var en fin avrunding på denne dagen. 


Torsdag.
Dagen startet med frokost hos Line.


Så var det på tide med tur!
Og jeg visste hvor turen skulle gå: til Madland og Fisketjørn, der minstemann og jeg var på den fjerde og siste av fjellturene våre i sommer.

Dette er Fossbekken.


Mye sauebjeller, det hørtes ut som en klokkespill-konsert, 
men det tok litt tid før jeg fikk øye på noen sauer.


Fornøyd med å være her igjen! Dette har blitt mitt favoritt turområde i Rogaland.
Vil gjerne tilbake hit så ofte som mulig!


Det er bare så nydelig her 🤩
Dagen var like varm som sist vi var her, den 2. august.


Frosk.


Midtre Fisketjørn. 
Hadde en fem minutters drikkepause her. Det tok en time å komme seg hit - jeg og minstemann brukte 1,5 time, men det var fordi han hadde så treig start den dagen.


Etter ti minutter var jeg ved Fisketjørnbu, men denne dagen fikk jeg lyst til å prøve en liten vri, og gå litt lenger, ca 400 meter opp til Rundetjørn.


Rundetjørnsnuten. 
Når man kom opp hit ble stien og T’ene litt utydelige, var ikke helt vedlikeholdt, men området i seg selv var lett å orientere seg i. Noen hadde slått opp telt her. 


Rundetjørn.


Et lite tjern, som så ut til å være ganske grunt og fiskeløst.


Utsikten mot vest 🤩


Fornøyd!
Jeg fant en fin stein å sitte på ved stien, og hadde matpausen min der.


Etterpå la jeg meg ned på steinen.
Kun lyden av sauebjeller, insekter og fugler. Og et og annet fly.
En annen turgåer kom forbi, ellers var jeg helt alene.

Hadde til sammen en times pause her.


Gikk så ned igjen til Fisketjørnbu, slo av en prat med noen turgåere som satt der, krysset «steinbroen» og begynte å gå tilbake igjen langs Midtre Fisketjørn.


Detalj jeg ikke fikk med meg forrige gang.

Denne gang kom jeg meg inn på riktig sti, og startet på en oppstigning.


Utsikten «bakover» da jeg kom opp på toppen.
Dessverre yter ikke bildet virkeligheten rettferdighet.

Liten drikkepause her.


Zoomer inn på fossen som renner ned i Indra Fisketjørn.


Utsikten «fremover» i det jeg skal begynne på nedstigningen.


Første «nedoverbro».
Vi skimter Madlandsvatnet.

Etter denne broen var det ganske krevende å gå nedover, fordi det var veldig steinete et stykke, med steiner som lå i skyggen og derfor var litt våte og glatte. Lærte at man ikke må tråkke på steiner som heller nedover bakken, men bare på flate steiner, eller steiner som heller mot deg.

Neste gang vil jeg heller gå oppover her og nedover langs Fossbekken. Vet ikke hva denne bekken heter, kanskje Rada eller Raddalsbekken, siden den kommer fra Raddalstjørna.



Neste «nedoverbro» med trapper i enden, og så var det et kort stykke til før siste bro og parkeringsplassen.

Jeg savnet «grindagutten» min på bilturen, måtte åpne og lukke alle grinder selv, men på turen opp var jeg heldig og fikk en bil bak meg, så da slapp jeg å lukke alle grindene.

Krabbe og vin om kvelden.


Fredag.
Det ble først noen ærender, deretter fikk vi koselig besøk av to damer (mors kusine og venninne), som hadde med seg kaffemat. 

Hjem med nattoget om kvelden.


Lørdag. 
Kom litt forsinket til Oslo. Signalfeil rett etter Kongsberg.

Jeg fant forøvrig ut at fra nå av er det «aldersgrense» når det gjelder å reise med nattog i vanlig vogn. Og den grensen bestemte jeg til 48 år. Jeg satt vondt, sov dårlig, og så var det fryktelig kaldt, selv om jeg hadde med ullteppe. Så fra nå av blir det komfort-vogn eller sovekupé!

Ellers gikk dagen til avslapning/handling/soving på sofaen/middag/Alle mot 1.

Høst-telyseholderne er nye og faktisk kjøpt på Europris, men jeg syntes de var så fine at jeg klarte ikke gå forbi dem!


Søndag.
Rolig dag med avislesing, jobbsøking, en tur på loppemarked hvor jeg fant meg nye hagesko, og så hjem og sette på fårikålgryta.


Eplesmuldrepai til dessert.

En fin uke!









 


2 kommentarer:

  1. Som din mor syns jeg du tar mange fine bilder og forteller litt om de forskjellige stedene du fotograferer Du er en flink turgåer!!!👏🥰

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!