søndag 1. september 2024

Bærtur og Pilegrimsmarsj



 

Fra lørdagens pilegrimstur. Men vi starter med mandag.


Mandag gikk med til husvask og masse lesing. 


Kommer det en ny rose?


Tirsdag og oppholdsvær.
Fint med noe som blomstrer fortsatt.


Det gjør det jo i sandkassen også.


Jeg var først hos frisøren. 
Ikke noe jeg har brukt penger på siden jeg ble arbeidsledig, men nå syns jeg at jeg måtte freshe meg opp litt før konfirmasjonen!


Så ble det litt hagearbeid. 
Før-bilde av hekken mot nord. 


Etter.
MÅTTE ta den litt med hekksaks nå.

Gjorde det samme med felleshekken mot sør.


Før.
Med det samme jeg hadde på meg solbriller og hørselsvern, tok jeg likså godt «høstslåtten» på vollen.


Etter. 
Det var fremdeles humler og blomster der, men tror likevel det var rett tidspunkt.


Onsdag.
Endelig bærplukking - kjørte ut rett etter skolelevering.
Det var fremdeles en del blåbær, men mest tyttebær, så det ble en bøtte av hver.


Spisepause i skogen!
Jeg registrerte at hjortelusflue-sesongen er i gang. En del mygg også.


Ferdig resultat! Fornøyd!


Minstemann hadde i hjemmelekse å lage en middag, så han laget pizza.


Ferdig resultat - den ble god!


Torsdag.
Mye klesvask og bretting etc, men fikk også laget syltetøy av gårsdagens bærfangst. Det ble seks glass tyttebærsyltetøy og fire glass blåbærsyltetøy.


På ettermiddagen var jeg på «innflytningsfest» til min gamle jobb EHiN, som hadde fått nye, fine lokaler. Fint å se igjen tidligere kolleger, partnere og samarbeidspartnere. Det var stinn brakke, høy stemning, mye mingling og god fingermat! Og jeg glemte helt å ta bilde!


Fredag.
Etter først kjellervask, deretter finne fram ting som mellomstmann skal ha med seg på Vangenturen, var det faktisk så godt og varmt at jeg kunne sitte på terrassen litt.


Gikk så og plukket hageblåbær - mye på buskene i år (i forhold til tidligere) og det er flere under modning.


Så var det handel på Langhus hagesenter - håpet de hadde flere jordbærplanter, men det hadde de ikke. Det ble en pose dekorstein og denne høstdekorasjonen, og så handling på Extra og henting av eldstemann på Ski stasjon før det var fredagskveld.


Lørdag.
I dag skulle jeg være med å gå en «Pilgrimsmarsj» fra Kråkstad kirke til Ski. En tur på ca 10 km.
Gubben kjørte meg til startpunktet.


Turen starter med å gå gjennom åkeren. Det var totalt 14 personer som var med å gå denne turen.


Flott blomstereng. 


Ved Kråkstad stasjon gikk bommen ned, og vi måtte vente til toget hadde passert.


Jeg holdt godt tempo - jeg var yngst i gruppa så syns jeg måtte det! Gikk etter hvert fra de andre, men en hyggelig mann i slutten av 60-åra holdt følge med meg et stykke!


Etterhvert tok asfalten slutt og størstedelen av turen gikk på grusvei, heldigvis.
 Dette nydelige stedet heter Tømt.


Fin steinstol!
Det var hengt opp plastbånd i stolper og trær slik at det var lett å finne løypa.


Perfekt turvær og hele turen gikk gjennom flott kulturlandskap.


Jeg tok ingen pauser, stoppet kun et sted for å drikke litt vann og ta av meg jakken. Og ta bilder da!


En liten foss som kom ned fra Tømtåsen.


Jeg har lyst å gå denne turen igjen snart slik at jeg ikke glemmer ruta.
 Dette var jo et helt nytt område for meg!


Mange fine motiver underveis.


Utsikt mot Nærevannet.


Fremme ved Bøndenes hus hvor de årlige markedsdagene gikk av stabelen.

Her ser vi en T-Ford fra 1930.


Jeg brukte 2 timer og 3 minutter på denne turen. Her er ruta. 
Man kan jo f. eks også ta toget fra Ski til Kråkstad og starte turen fra stasjonen.


Denne gang ble jeg hvertfall møtt med hornmusikk! 😆


Etter en matpause gikk jeg og tittet i bodene og kjøpte slike matvarer som jeg pleier: koteletter av utegris, egg, honning, poteter, røkt hval og laks, elgfarse og vaktelegg.


Måtte jo se på dyrene som var der også!


Etterpå fikk jeg gubben til å komme og hente meg, og vi kjørte innom butikken på vei hjem.


Satte meg ut på terrassen etterpå, men det ble for varmt!


Måtte hive meg på solsenga! 
Tenk at sommeren kom tilbake!


Dette var også dagen for et prinsessebryllup i Norge. 


Søndag.
Var med og både sang og leste tekst i kirka i dag.
Ellers en veldig rolig søndag.

Nå venter en veldig aktiv og innholdsik uke - og måned! - på oss.
God september!




















1 kommentar:

  1. Astrid her, ikke dårlig å bli møtt med hornmusikk på endt pilgrimsetappe 🥳

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!