søndag 15. september 2024

Varm høst i hagen og endelig geologisk museum


Ja visst kom det en rose til!

Mandag var en regnværsdag hvor det ble litt husvask og alle tre gutter var hjemme fra skolen. 
Jepp, mellomstmann fikk til og med feber på søndag kveld. Gjett om jeg har prist meg lykkelig over at vi hadde konfirmasjonen på lørdagen!


Bilde fra søndag, da gubben og jeg gikk tur om Kongeveien/Stuene/Steinsleppen.
Ellers brukte vi bare søndagen til å «lande» etter konfirmasjonen.


Tirsdag var det endelig på tide å høste epletreet. 

Jeg har plukket og kastet mange nedfallsepler allerede. Det ser sikkert ut som om vi ikke bryr oss om eplene våre, men saken er at eplene på dette treet blir sent modne, dessuten er epletreet en gammel dame som kaster så mange epler hun vil akkurat når det passer henne.


Jeg ble litt kresen, og plukket de største og beste i baljen, og fylte også en bøtte med noen som ikke var like perfekte. Ennå henger det en del epler på treet, men de er så små. Vi får ikke utnyttet alle - produksjonen er minst like stor som i fjor! Ordentlig epleår igjen!


På ettermiddagen laget jeg eplemos av 3 kg epler (før skrelling) til å fryse ned.


Onsdagen ble stort sett brukt til å skrelle like mange epler som dagen før, for å dele opp i biter og fryse ned til eplekaker og eplegrøt.

Foreldremøte på ungdomsskolen om kvelden.


Før.
Torsdag var det fint vær og det ble litt hagearbeid.


Etter.
Ja, dette må jeg gjøre hver høst. Klippe alt dette ned slik at tulipaner og allium blir synlige fra veien neste år.


Klippet også litt fra syrin og fagerbusk som står til venstre her. Fant ut at det vokser et seljetre også midt inni der. Har lyst å ta det bort, men vil se om det kommer gåsunger på det til våren først.


Status sandkassen.


Fredag.
Nydelig vær, men blåste litt kaldt. 
I dag gjorde jeg alvor av å gå pilgrimsmarsjen gang til.

Det gjør noe med sjelen og hodet og gå i disse flotte kulturlandskapene. Nest best etter å gå i skog og fjell. 
Denne gang tok jeg toget fra Ski til Kråkstad, og gikk fra stasjonen.


Her tok jeg bilde av høyballer sist gang, men nå var de borte. 

Fra Bøndenes hus gikk jeg Kirkeveien til Ski stasjon. 
Note to self hvis jeg skal gå denne turen igjen: ta buss siste strekning fra Kontra til Ski stasjon! Det ble for lenge på asfalt etter at grusveien tok slutt, og jeg begynte å kjenne det i både bekken og haleben.


Etter lunsj var det på med bikini og solkrem! 
Steikende hett på terrassen!


Lørdag.
Ut og kjøpe nye gensere til minstemann. Lokke med frokost på McDonald’s.

Etterpå ble det litt hagearbeid - mest klipping og røsking - fint vær i dag også.


Søndag.
I dag var jeg og minstemann så heldige at vi fikk «privatomvisning» på Geologisk museum i Botanisk hage av min venninne Astrid, som jo både jobber litt der og også ellers er der ganske ofte.

Her ser vi henne og minstemann i aktivitet ved klimaparken - en fin «icebreaker»!


Her var det hjul en kunne dreie på for å høre små fortellinger.
Vi var også inne i klimahuset.


Steinhagen utenfor geologisk museum


Dette er jernmalm som består av smale mørke og lyse bånd som ligger lag på lag. 
De mørke er magnetiske.


Flott rosafarge på disse steinene.


Her klarer minstemann å se «Norges eldste ansikt».


Inne på geologisk museum var det også mye interessant å se, som f.eks disse fossilene.


En ansatt kom forbi og Astrid utbrøt: Hva er det du går og bærer på? 
Det var altså denne hodeskallen, som er hodet til «Lucy» (en 3,2 millioner år gammel Australopithecus afarensis!). Så fikk vi et lite foredrag av den ansatte med det samme.


Og her er jeg ved siden av en homo erectus.

Vi så også mange flotte steiner og krystaller i de to andre etasjene - veldig gøy, men vi ble ganske mettet av inntrykk til slutt!


Da passet det bra med en avslutnings-picnic/forhåndsfeiring av Astrid 60 år i Steinhagen til slutt.

Hun hadde med hjemmelaget eplemos, kremsprøyte, shortbreadkjeks og nøtter, og det ble en slags tilslørt bondepike som var veldig god!


Vi avsluttet med en svipp innom Victoriahuset for å se den blomstrende nøkkerosen da det var dagen for det - den blomstrer kun en dag!


Flott blomstring ved hovedinngangen.


Hjemme igjen høstet jeg potetene. God avling! I motsetning til gresskar, løk, kål og gulrøtter som det ikke ble noe av i år (kun noen få, korte gulrøtter).

Måtte gjøre det nå, da jeg er ute på reise igjen neste uke!
Stay tuned!














1 kommentar:

  1. Innholdsrik uke! Og bra avrunding ved Naturhistorisk museum. Takk for flotte timer med Henrik. Hilsen Astrid

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!