torsdag 25. desember 2014

Vi nisser vi nisser i låve, fjøs og skjul......

 
God jul!
Jeg går ut fra at mange i likhet med oss hadde besøk av julenissen i går.
Den norske julenissen er en kombinasjon av St. Nicholas og den norske nissen (tomten/gnomen/gårdskallen) som var et underjordisk vesen som holdt til på gården og måtte blidgjøres - egentlig ikke så snill, og muliges en etterlevning av den gamle forfedredyrkingen.
Dagens julenisse er jo snillheten selv, men forlanger at barna skal være snille også!
 
Her er to smånisser, klar for nissefest i barnehagen for noen dager siden. Riktig søte, ikke alltid like snille, men det ble nå masse gaver til dem i går likevel! Som man kunne krangle om i dag! :-)

I fjor fikk jeg overta denne koselige nissefamilien som min mor laget en gang på tidlig åttitall. I år var første året jeg hadde dem framme, og de så ut til å kose seg i denne stolen i vinterhagen.

Alien nisse? Dette flotte kunstverket fikk vi av mellomstmann til jul. Laget i barnehagen selvfølgelig. Jeg syns faktisk den var ordentlig stilig.

Bilde fra gårsdagen. "Den ordentlige" nissen som pleier å komme til oss hver julaften med gaver til barna, kom selvfølgelig i går også. Minstemann fremdeles litt skeptisk. Selv om nissen har en rar Oslo S dialekt og aldri kan bli lenge, så er det veldig hyggelig med et besøk likevel! Og jeg FIKK klem av ham jeg også!
 
Ellers hadde vi en hyggelig julaften med besøk av bestemor, mormor og morfar. Selvfølgelig blir den også litt kaotisk med tre små gutter som skal prøve alle lekene sine med en gang, men det er jo bare naturlig. Vi fikk alle fine gaver, og var veldig fornøyd med kvelden.
Ha en fortsatt fin julefeiring!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!