fredag 27. mars 2015

Slik kan du strekke ut etter en lang dag foran pc'en

De fleste er klar over at man bør strekke ut etter trening. Men det er faktisk like viktig å strekke ut etter å ha sittet en lang dag og nistirret inn i pc'en, slik som vi kontorrotter gjør. For mange går det ut over skuldre og nakke, men for andre (meg for eksempel) er det lår, rumpe og hofter som lider mest under dette.
 
Jeg  trener tre dager i uka, mye innen yoga og pilates. Men det er ikke nok. Man bør gjøre noen øvelser hver dag. Som småbarnsmor må man multitaske, og jeg har derfor begynt å ta noen strekkøvelser hver kveld samtidig med at jeg legger barna! Og det vil jeg anbefale til alle - derfor kommer det noen tips her nå:
 
Først setter jeg meg bare i skredderstilling. Det kjenner jeg alltid godt i hoftene med det samme, men etter hvert "slipper" musklene. (Ja, jeg har ofte pysj på meg når jeg legger barna, og trener ofte yoga i pysjen også!)

Etter hvert strekker jeg hendene så langt fram jeg klarer - litt og litt om gangen. Selv om jeg trener mye yoga og liker det veldig godt hører jeg ikke til de mest smidige som klarer å legge seg dobbelt, men det gjør ingenting - dette handler om å finne sin egen grense. Og sette seg delmål. Så ser man fremgang etter hvert.

 Slik som her for eksempel. Det er ikke lenge siden jeg ikke klarte å sitte med rett rygg og helt strake ben med tærne rett opp (flexet). Men nå klarer jeg det. Slik strekker man godt på baksiden av bena.

Så bøyer jeg meg så langt frem jeg kan uten å bøye knær og fremdeles ha tærne rett opp. Hvis du klarer å ta i tærne så gjør du det, og hvis du kommer enda lenger så gjør du det. Jeg kommer litt lengre frem hvis jeg vekselsvis bøyer høyre og venstre kne. Så bøyer jeg litt i knærne og peker med tærne, slik at jeg klarer å strekke meg enda lenger frem - det gjør jeg for ryggen sin skyld.

Så strekker jeg ut på denne måten på hver side. Ta tak i både fot og kne slik at du får dratt foten så nært inntil deg som mulig.

Til slutt - når minstemann har sovnet - går jeg først opp i knestående (hender under albuer og knær under hofter - "katten" som det heter på yogaspråket) og skyter rygg noen ganger. Så legger jeg meg ned i "barnet" som stillingen på bildet heter. Legg baken ned på hælene og kryp så langt fremover med armene som mulig. Er det vanskelig kan du ha hendene ned langs sidene. Er det fremdeles vanskelig kan en ha puter under hodet og under knær og hofter. Dette er en strekk for ryggen.

Dersom jeg legger mellomstmann - og han tillater meg å sitte på gulvet i stedet for sengekanten - har jeg litt bedre plass, og da tar jeg disse øvelsene i tillegg. Dette er en kjempegod strekk for både rygg, hofter og skuldre. Gjentas på andre siden.

Dette er også en god strekk for rygg og hofter. Trekk knærne mot brystet - du kan gjerne holde hendene nærmere knærne eller også under kneet (i knehasen)

Fra denne stillingen går man videre, løfter den ene foten mens man strekker hendene over hodet. Foten skal være så rett som mulig - her har jeg litt å strekke meg etter, ser jeg.

Etter å ha gjort dette på andre siden også, kan man tilslutt løfte begge beina. Er det vanskelig kan man legge hendene under nedre del av ryggen for å få bedre støtte, noe jeg burde ha gjort her.
 
Takk til fotograf gubben for hjelp med dette blogginnlegget!
God helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!