fredag 6. mars 2015

Vinterferie på Trysil - del 3

DAG 3
 
Minstemann kom inn på morgenkvisten, og vi sov litt til. Så hørte vi at de to eldste sto opp og satte på TVn. Gubben stod opp etter hvert, mens jeg og minstemann lå litt til. Så var det frokost, og jeg laget matpakker med det samme. Litt kabal, lage kakao, ta på linser, kle seg, pakke sekk. Ut på tur igjen. Minstemann ville ikke ha på ski i det hele tatt, så han fikk på seg de vanlige vinterskoene. Vi gikk LITT lenger enn forrige gang. Mellomstmann var sur fordi eldstemann gikk forbi ham og han ikke fikk være først i sporet, så han tok av skiene, og gubben bar dem under magebeltet. Så ble eldstemann sur fordi vi ikke skulle raste på AKKURAT samme sted som forrige gang. Men vi fant et fint sted, spiste, drakk kakao, humøret steg på alle.
 
 
Denne dagen ville eldstemann ha litt appelsin også, så jeg slapp og spise en hel alene. KvikkLunsj. Så gikk eldstemann og gubben videre der jeg gikk alene dagen før, mens jeg og de to små begynte på tilbakeveien. Det gikk sakte - minstemann skulle gå ved siden av og holde i den ene skistaven min. Vi rakk ikke å komme hjem før gubbe + eldste sønn hadde tatt oss igjen. Da holdt jeg akkurat på å legge skiene til mellomstmann i sekken min. De to små var kjempeslitne da vi kom tilbake til hytta - vi hadde vært ute ca 2,5 timer og var veldig fornøyde med oss selv! Så ble det badstu-tid!
 
Trysilfjellet

Nostalgi-avsnitt: Under hele hytteoppholdet tenkte jeg mye på "gamle dager" og min barndoms vinterferier i en strømløs og vannløs brakke-hytte som tilhørte min mors kusine m/fam - dette var på Fidjeland i  Sirdalen. Snøsmelting i gryte på ovn, tannpuss utenfor hytteveggen og utedo noen meter unna. Vi var med dem dit i ganske mange år, og jeg har mange gode minner fra disse turene - både hyttekos, naturopplevelser og skiglede! Jeg måtte fortelle eldstemann om dette da han klaget på at vi ikke hadde bestilt nettilgang i hytta! "Nå skal du høre hvordan det var da mamma var liten....." Jeg håper å kunne videreføre disse gledene til mine egne barn i årene framover. Har lyst til å dra tilbake hit i påsken neste år.
 
Dagen begynte med blå himmel og sol, og vi kunne endelig se omgivelsene ordentlig. Forstod da litt bedre hvorfor hytteområdet het "Panorama". Men så kom tåken og vinden igjen før vi gikk ut. Men mye mildere i dag enn det var de to første dagene. Jeg leste litt - og så var gubbe + eldste sønn ferdige i badstuen og det var min tur. Etterpå var det litt brodering.
 
Det var en hytte nedfor oss som var til salgs. Så på FINN at den er for 2.260.000. Helt kliss lik den vi leide - men der var hele gulvet flislagt og veggene malt hvite! Da syns vi at det er mer hyttete og koselig med furuvegger og -gulv, slik som det var i "vår" hytte. Ikke at vi skal kjøpe noe hytte ennå uansett....
 
Denne dagen var det komler på menyen - for første gang laget jeg  komler fra pose! Hadde gulrøtter, kålrot og pølser. Veldig godt, men gubben savnet salt lammekjøtt. Gele til dessert igjen. Dvs mellomstmann ville bare ha vaniljesaus, og minstemann ville bare ha vaniljesaus og krem! Ja, for jeg hadde jo en kremsprøyte med også, pga fastelavnsbollene, men den glemte jeg dagen før. Gubben sin tur å legge barn. Så trøtte! Gikk og la oss.
 
AVREISE
Opp og pakke og rydde. Skrive i hytteboka. Det tok sin tid med ryddingen - barna kjedet seg og kranglet, og vi ble stressa og kjeftet. Men ca 9.30 var vi ferdige - selvfølgelig måtte eldstemann på do i siste liten. Men så kjørte vi og leverte nøkkelen, kastet søppel og begynte på hjemturen.
 
 
Vi spilte Kardemommeby i bilen - vi kjørte altså med to biler, siden skiboksen ikke passer på 7-seteren. Eldstemann og minstemann satt på med meg i 7seteren, og mellomstmann satt på med gubben i den andre bilen. Minstemann sov en stund. Vi stoppet på Espa og tok en pause på Marche der. Kjørte så hjem - jeg hadde nesten ikke stemme denne dagen og var helt utslitt etter å ha pakket ut hjemme. Neste dag våknet jeg med feber!
 
Men vi synes at vinterferien vår gikk over all forventning og hyttelivet ga absolutt mersmak!
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!