onsdag 18. mai 2016

17. mai 2016

Det blir et 17. mai innlegg i år også - om ikke annet som en hukommelses-oppfriskning til meg selv neste år. I år leste jeg alle tidligere 17. mai innlegg her på bloggen, og det det god hjelp i, faktisk. 

Heldigvis var 16. mai i år en fridag, og det trengs! Faktisk var det jo nå TRE fridager før 17. mai, så jeg fikk sakte, men sikkert tatt 17. mai forberedelsene. 

 På lørdag var det å ta de to største guttene til frisøren, og deretter lage Dajmiskaken. En av to musts til 17. mai. 
Dagen etter laget jeg det andre "mustet"; Suksesskaken. 

Mandag 16. mai var det stryking av skjorter og baking av kanelboller  - jeg har jo 1. klassing igjen i år, og må levere kaker til skolen. Men i år er jeg også klassekontakt for 4. klasse, så etter å ha laget potetsalat til grilling 17. mai, dro jeg til skolen og satt to timer og registrerte inn gevinster til loddsalget. Pluss selvfølgelig leverte egne gevinster og kaker.

 Mellomstmann klar for å gå i barnetoget for første gang. Lillebror ville også bli med på bildet. Mormor og morfar kom forrige tirsdag og var også med for å bevitne begivenheten. 

 Eldstemann spiller i korps, og her går jeg rett etter korpset (en fin musikalsk opplevelse!)for å ta ham med meg til skolen der fjerdeklassingene sto for underholdningen i år. Men det rakk vi ikke! Langhus skole var først ut i toget og vi hadde ingen sjanse til å rekke det. Men det tok han med godt humør. Vi var litt på skolen, kjøpte litt å spise og drikke, og noen lodd. Vi vant en premie som mellomstmann fikk plukke ut; en Spiderman-bil. 

 Minstemann og jeg var de eneste bunadskledde. Vi grillet en stund etter at vi kom hjem og spiste ute i finværet - enkelt med pølser og hamburger, men med hjemmelaget potetsalat i det minste. 

 Så fikk vi besøk! De samme som var her i fjor, og i tillegg Unnis foreldre. Gjestene hadde også med seg kaker, og det ble et flott "kakekalas"! 

 Vi samlet oss i vinterhagen. Selv om den ikke ser ut for tiden pga lekkasjer og tørkemaskin, så trekker den fremdeles slik at folk vil være der. Og denne flotte palmen fikk jeg i gave av gjestene!

 Bordekorasjon i vinterhagen - jeg hadde kjøpt en tilsvarende til spisebordet, men der var det nesten ingen som satt! For fint vær! Det ble litt sjakkspilling på terrassen, og barna var enten ute eller foran TVn.
 Og en annen type på salongbordet.

En vellykket 17. mai både værmessig og på alle andre måter. Jeg kjørte noen av gjestene hjem, så var det av med bunad og på med joggedress, barn i seng og et glass Baileys mens vi (mor og jeg) så Mamma Mia-filmen. Nå har vi kun minner, magefett og et par gjenglemte sko tilbake fra årets 17. maifeiring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!