fredag 13. mai 2016

Mor-og-sønn tur til Kiel

Gjennom jobben min blir jeg invitert til visninger forskjellige steder av og til. I januar var jeg på visning på Kielbåten Color Fantasy, og var heldig nok til å vinne en tur for to. Jeg tenkte med en gang på å ta med eldstemann, for jeg tenkte at han ville ha stor glede av å være på en sånn flott, stor båt! Han ble kjempeglad da jeg viste ham brosjyrebilder av båten etterpå og fotalte at han skulle få bli med. Spesielt likte han at jeg hadde vunnet turen i en stein-saks-papir lek!

 Fredag etter Kristi Himmelfartsdag kom vi oss av gårde, på Color Magic, som er Color Fantasys søsterskip. Her en selfie fra terminalen før ombordstigning. Klare for mor-og-sønn tur.
Når man har tre barn er det ikke alltid like lett og få nok alenetid med hver enkelt, så dette var en gyllen anledning til å få kvalitetstid med eldstemann!
 Han ville ofte ut på soldekket! Og tankene mine gikk tilbake til forrige gang jeg tok Kielferja. Det var i 1994 på skoletur i 3. klasse på videregående - på samfunnsfagsekskursjon! Da reiste vi med "prinsesse Ragnhild" som var en mye mindre båt, og det ble full storm. Og vi satt livredde med øynene vidåpne hele natta - dette var nemlig rett etter Estonia-ulykken. Men sønnen og jeg var heldigere med været - det var like blikkstille og solfyllt som på bildet hele turen!

 Fin lugar! Vi fikk en 4 stjernes lugar med sjøutsikt, men vi var ikke veldig mye her. Det var så mye å oppleve på båten! Først spiste vi litt pizza. Vi hadde på forhånd vært bekymret for å miste hverandre og gå oss vill i lugargangene, men eldstemann var den som var flinkest til å orientere seg og finne fram på båten. Det gikk ikke lang tid før han hadde "kart" over båten i hodet sitt, og jeg måtte bare følge etter! Ordentlig trim i trappene fikk vi, for det første døgnet ville han ikke bruke heisene, som han syns gikk altfor fort! Men da han først turde å prøve ville han ikke gjøre annet enn å ta heis!

 I spill-himmelen. Det gikk med litt penger her. Er vi på tur er vi på tur. Men det var ikke alle spill som fungerte like godt. Og så ville han spille sammen med meg. Plutselig står en der og skyter på roboter - det mye rart man må være med på som guttemamma!

 Det ble tidlig middag, for vi ville se showet som begynte kl 19. Med innslipp 18.30, altså stå utenfor ca 18.15.Og restauranten åpnet 17.30. Så det var bare å stille opp og spise kun hovedrett. For min del var det panert villsvin.
 Vi spiste i "Oceanic" hvor vi også spiste frokostene våre. Eldstemann hadde pepperbiff, og spiste opp hver en smule!

 Så var det showtime! Vi hadde hver vår drink (alkoholfri for begge!) og fikk ganske gode plasser, nest fremst. Et ensemble på 8 artister hadde et show som het Cool Britannia, og det var kjempebra. "Flink ungdom"! Vi satt litt i Panorama i 15. etasje med flott utsikt og tok enda en "drink" før vi la oss.
Eldstemann tok dette bildet fra Panorama.Vi var også ute for å se på stjernene, men det var det for lyst til. 
Neste dag etter frokost gikk vi ut på dekk og fikk med oss innseilingen til Kiel. Det var flott og varmt vær, og jeg måtte tenke meg om når jeg sist hadde vært i Tyskland. Jeg kom fram til at det måtte ha vært under Interrailturen min i 2000.

 Vi hadde ett mål i Kiel: kjøpe tysk is! Vi gikk til kjøpesenteret Sophia og kjøpte is i en isbar der. Se så glade vi er!
 Da isspisingen var over ville eldstemann rett tilbake til båten, men mamman var litt for glad for å være utenlands igjen og ville gjerne se seg litt om. Det var ikke gutten særlig begeistret for, men etter en pause på en benk hvor han fikk spille litt på mobiltelefonen ville han være med likevel. Jeg hadde sett et kirketårn som jeg ville finne - men da vi kom frem viste det seg å være rådhustårnet. 

 Der var det en stor sandete lekeplass med kun to husker og en balansestokk, men de var visst veldig morsomme de huskene!
Da båten hadde lagt fra, sto vi ute på dekk litt, spiste hamburger på Sportsbaren, men gikk så for å prøve badelandet Aqualand. Siden det var så fint vær ute ville det ikke være mange der, trodde vi, men der tok vi feil. Vi måtte vente over en halv time før vi slapp inn. 

Det var fint i Aqualand, men vi var fornøyd etter en time. Vi slappet litt av og spiste en liten matbit før kveldens show

I dag var det et show som het Paradise, med samme ensemble. Vi fikk plass helt forrest, men litt ut på siden. Vi stilte oss nemlig enda tidlgere i kø denne gang, og heldigvis var det noen andre barn der, så eldstemann slapp å kjede seg. De så på hverandres mobilspill og fortalte vitser til hverandre. 

Vi hadde sen middag i Grand buffet. Så var det leggetid. Etter en fin innseiling til Oslo neste dag var turen slutt. Stor suksess - dette gav mersmak!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!