søndag 1. september 2019

Tenåring i hus!

I dag fikk vi endelig feiret eldstemann, som ble 13 år 12. august. Denne bursdagen føyer seg inn i rekken av bursdager som har blitt feiret litt forsinket dette året.
Dette bildet ble tatt på selve dagen 12. august. Da feiret bare vi i Family 5, med McDonalds, bowling og til slutt bløtkake hjemme etterpå.

Bursdagsbarnet hadde ønsket seg en kake med et stort rødt 13-tall oppå, så da ble det selvfølgelig laget av jordbær. Nederste lag var vaniljekrem og hjemmelaget blåbærsyltetøy, og øverste lag var pisket krem og hjemmelaget jordbærsyltetøy. 

 I dag ønsket han at dagen skulle feires med pizza og sjokoladekake. I stedet for bløtkake laget jeg Triflen som er omtalt i bloggen tidligere. Her er Ladyfingers dynket i sukkervann med mandelessens og lagt i bunnen. 

Deretter hjemmelaget jordbærsyltetøy

 Så halvtinte skogsbær

 Etterpå pisket krem med smeltet hvit sjokolade i.

 Gjentas tre ganger, slik at det blir tre lag. Pyntes med friske bær. Den eldste nevøen vår liker denne så godt, og han fikk med seg en isboks fylt med Trifle hjem!

 Vi var 12 til bords, bestemor hadde allerede vært her siden fredag, gubben hentet den eldste niesen vår i Oslo, mens svigerinnen min kom med samboer og de tre yngste barna fra Tyristrand.

13 lys på kaka.

Jeg ble litt nervøs da han skulle blåse ut alle de lysene, men det gikk bra!

En fin feiring ble det !
Jeg avslutter med noen hagebilder: 

 Gresskaret har blitt større siden forrige søndag, se her
Spennende om det kommer flere, men det ser foreløpig ikke slik ut.

 Gulrøtter, men de kan gjerne få bli enda større. 

 Men bønnene turde jeg ikke vente lenger med, så plukket de som virket store nok. 

 Flaut at jeg ikke oppdaget denne tomaten forrige søndag. Tok bort en del visne blader i uka, og da viste deg seg at det kommer masse tomater! Denne er den største. 

 Like pinlig at jeg ikke oppdaget denne store agurken forrige søndag!
Men litt mer gøy nå som jeg faktisk ser at det skjer noe i hagen og at det blir resultater!

Nå hører jeg at gubben er tilbake etter å ha kjørt niesen vår og bestemor hjem, og jeg må ut til "snailsa"
(sneglejakt i hagen hver kveld)

Ha en fin uke!


2 kommentarer:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!