søndag 22. september 2019

Høsthelg II - loppemarked og tur i skogen

Like sikkert som at høsten kommer hvert år, er det at det begynner å rykke i turgåerfoten min samtidig. Fokuset mitt skifter fra hagen til skogen. Det var derfor jeg jobbet så mye i hagen forrige helg, for å bli ferdig der slik at jeg kunne starte tursesongen denne helga.
Men først litt om lørdagen. 
Den begynte på Langhus skolekorps sitt høstloppemarked. Dette er noe jeg prioriterer, selv om jeg ikke har korpsbarn lenger. 

 Ser denne sofaen kjent ut? 
Ganske riktig - helt maken til sofaene på Hamar! Til og med de samme putene!

Jeg måtte ta bilde og sende til Marianne, og hun ville selvsagt vite hvor mye de kostet. Jeg spurte om prisen - de var allerede solgt, og det hadde de blitt for 300 kroner! Da ringte Marianne meg, og vi pratet i telefonen i 20 minutter. Men de som har kjøpt disse sofaene - håper de er klar over at de har gjort et RØVERKJØP!!!!!!

 Min fangst fra loppemarkedet: Et fint lys med kirke på som passer fint i vinterhagen, et fuskepels-skjerf og en fin liten....telysholder tror jeg - den har havnet i vinterhagen den også!

 Er jo klar for høstvær nå, men ok - sier ikke nei til 24 grader og lunsj på terrassen.

 Må bare berømme denne planten for hvordan den holder stand!

 Det har gått fint med Skeleton i uka som gikk, selv om den ene natten var veldig kald. Tror ikke det bikket til blått. Den ligger jo også godt isolert mellom gresset der. Det andre lille gresskaret på samme plante har trukket seg tilbake.

 Men på den lille naboplanten er det fremdeles liv!

 Disse blomstene trives fremdeles!

 Det gjør buskmuren også, og det yrer av bier i den!

Litt baking i dag: Eplekake som skulle bli dessert til både lørdag og søndag (selvfølgelig med epler fra hagen).

 Og en ny runde med Shortbread cookies, for de jeg hadde ble spist opp av begeistrede damer forrige lørdag. Hver kake = 40 gram, men syns de ble store. Det må ha vært feil det jeg skrev forrige gang at jeg veide dem til 75 gram. Vil tro 35 gram er mer riktig.

 Skogens gull!!

 Lørdagsmiddagen ble nemlig en kjempegod viltgryte, basert på Toros Jegergryte. Jeg hadde reinskav oppi + kantarellene, en god del rømme og creme fraiche, og dessuten både litt Snøfrisk-ost og litt Fløtemysost.

 Da ble det noen timer ved kjøkkenbenken i dag, så det var godt å sette seg ned og spise!

 Søndag, og endelig tur i skogen!!

 Fikk dessverre kun med meg minstemann, men vi hadde en fin tur sammen! Her står han ved en stor maurtue!

 Mye spindelvev!

 Vi kjørte først til parkeringsplassen ved Stallerudhytta, og gikk derfra til Kloppa.

 Her har vi krysset bilveien og er klare til å begynne på veien til Kloppa - her har jeg kun gått på ski før, og hadde lyst å gå til fots også.

 En fin sommerfugl!

 Fremme ved Kloppa. Vi rastet ved gapahuken, og etterhvert kom det en del andre mennesker dit også.


Blant annet annet en eldre, hyggelig mann som slo av en prat med oss, mens hunden hans tok seg noen stup uti Assurtjern. Her tok jeg bilde av hunden i det den hoppet.

 Hunden - en 12årig dame - på vei inn til land igjen.

Assurtjern - nydelig og blikkstille!

 Minstemann på flytebrygga!

 Her har vi begynt på returen, og minstemann har kastet jakka!
En fin og varm dag ble det i dag også.

 Prøvde å fange sollyset inni skogen, men det er så mye finere i virkeligheten!

 Hjemme igjen oppdaget jeg at den ene tomaten har begynt å rødme!

 Så litt avslapning i vinterhagen med hyttebladet! Det gikk ikke bedre enn at jeg sovnet av litt også!

 Klesbretting, ordne på kjøkken og middagslaging. En ganske vanlig søndagsmiddag her i huset!

Og - som lovet i går - resten av eplekaka til dessert i dag. 
Så klarte vi jammen å ha en fin helg denne uka også!
Fem dager til høstferie - ha en fin uke!


2 kommentarer:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!