søndag 29. september 2019

Høsthelg III - tantebarn og overnattingsbesøk

Denne helga har vi kjent på hvordan det er å ha 6 barn! Våre to nevøer og vår yngste niese har nemlig besøkt oss fra fredag til søndag, og det har stort sett gått veldig bra!
Bilde fra søndagsturen, men la oss ta det fra starten:

 Fredags kveld ble de levert til oss, og de fire minste sov alle inne på kontoret (dobbelseng + ekstra seng) og den eldste nevøen på rommet til eldstemann. Her har de minste fest på rommet!


 På lørdag bøttet det ned hele dagen, og det ble innendørsaktiviteter. De store ble kjørt til et hemmelig besøk i svømmehallen i Drøbak, mens gubben ordnet ny lampe til pianoet. Den likte jeg så godt at jeg vil ha en på andre siden også. 

 Fikk et lynkurs i fingerhekling av niesen min. 

Ikke strøkent hus med 6 barn inne en regnværsdag!
 Men i dag på søndag kunne vi endelig komme oss ut. Vi gikk Kongeveien-runden, men måtte gå inn fra Oppegård-siden, da veien ved Haugbro terrasse var stengt. De to store var ikke med da, derfor kunne vi bruke bilen litt.


 Vi tok en kjeks- og saftrast ved den store steinen ved åkeren her.

 Fant en naturlig koppholder!

 Rytter og hest passerte oss - jeg var litt lettet over at vi ikke var på veien da!


 På dronningstien på vei tilbake. Her peker gubben på fluesopp og advarer barna mot den!


 Spor etter hesten!

 Niesen vår spikker på et stort sivrør!

 Dronningstien er rene hinderløypa mot slutten!

 Her ville alle klatre over istedet for å gå under!

 Hjemme igjen.
Ute i hagen for å hente gulrøtter, og sjekket statusen til Skeleton med det samme. Han er frisk og fin - blir større, men vokser litt langsomt!

 Det samme med babyen på naboplanten. 

 Plukket en bunt gulrøtter til middagen, som i dag var fiskegrateng! Husker jo at den eldste nevøen vår liker det så godt, og han lyste opp da jeg fortalte at vi skulle ha det. Niesen vår liker også det kjempegodt.

 Min svigerinne og samboer kom klokken fem, akkurat da jeg satte gratengen i ovnen, og satte på poteter og gulrøtter. Da ble det dekket "høstbord" i stua. 

 Fiskegrateng. Ja, jeg hadde laget mer enn dette, hadde en form til!

 Det gikk unna, og nesten alt ble spist opp. Den ble veldig god, da jeg smakte ofte på den underveis da jeg laget den. Jeg laget den dessuten av laktosefri melk, men det gikk også helt bra. 

Dessert: Eplegrøt som jeg hadde laget tidligere på dagen, selvsagt av epler fra hagen. Den var også veldig god, men barna fikk også vannis etterpå. 

Et vellykket besøk, og nå er jeg og mellomstmann klare for mor-og-sønn-høstferie i morgen. Mer om den i neste blogginnlegg!
Nå skal jeg straks gå og spise resten av desserten! Nam!


2 kommentarer:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!