søndag 15. desember 2019

3. helg i advent 2019

Etter en hyggelig søndag med bl.a besøk fra Hamar er det nå tid for litt blogging før jeg tar kvelden.

I dag fikk jeg satt opp den lille julebyen min i vinterhagen, den vokser for hvert år og har til og med fått et par trær!

 Jeg har også fått på plass julekrybben

Og nissefamilien. Så litt julepynt er kommet frem, resten får vi ta neste helg. 

 På fredag etter middag gikk jeg og barna ut på lommelykttur, det var nemlig dagens kalendergave. Her lager eldstemann skyggebilde på veggen før vi skal dra. 

 Refleksvester, hodelykter og vanlige lommelykter. Godt med en tur etter middag


På lørdag var det tidlig opp og ordne mest mulig, bl.a. sette i gang avriming av frysen, før jeg skulle til frisøren kl 9! Etterpå ble det julegaveshopping, handling, julekortposting pluss henting av disse tegningene som jeg har fått rammet om. Ungdomsportretter av gubben og meg, som nå har fått like rammer og blitt hengt opp i det som tidligere var Parisgangen vår. 

 På motsatt side hengte jeg opp et bilde som jeg kjøpte på loppemarked for lenge siden og som hang på kontoret mitt i de gamle jobblokalene.
 Parisbildene henger nå på gjesterommet/kontoret. Det til venstre har vært min svigerinnes, det i midten har vi fått og det til høyre har jeg kjøpt.

 En annen av veggene på kontoret. Alle kjøpt på loppemarked. 

 Lørdag formiddag ble travel, det var masse småting jeg måtte ordne og rydde før gjestene fra Hamar ankom. De to eldste jentene var ikke med pga henholdsvis eksamenslesing og bakedag med venninner. Gubben hentet også bestemor, så vi var 10 personer til bords.

Her har vi som vanlig fått hjemmelagede julegaver. I tillegg fikk vi suksessterte, som ble lagt i en nesten tom fryser!

 Lekker farge på gresskarsuppa, som jeg laget for første gang. Den falt sånn i smak at Marianne ville ha oppskriften - og hun som lager så god gresskarsuppe selv!

 Finnbiff til hovedrett

 Allsang til bestemors akkompagnement etterpå!

 Gele og sjokoladepudding til dessert.

Smaksprøver av julebaksten! Marianne ville også ha oppskriften på sirupskakene - de runde, lysebrune til venstre

 Så ble det leksjon 2 i hekling. Jeg trengte en repetisjon, det er jo en stund siden sist. Men samtidig lærte jeg mer og skjønner nå hva som ble feil sist jeg prøvde på egenhånd. 

Etter at gjestene hadde dratt ble det bading av de to minste, og deretter to episoder av Snøfall. 
Nå ser vi frem til siste innspurt før juleferien!

Ha en fortsatt fin adventstid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!