søndag 1. desember 2019

1. helg i advent 2019

Nok en heseblesende helg, men heldigvis litt roligere på søndagen. 
Men la oss starte med fredag:

 På fredag dro jeg direkte fra jobb til Stovner hvor vi skulle ha overlevering av den gamle leiligheten til bestemor. Da var det ikke så rart at vi begynte å mimre litt over innflyttingsdagen den gangen for 5,5 år siden - se blogginnlegg her

Helt tom og ren leilighet til en 20-årig heldig mann!

 Hjemme igjen. Endelig ny juleduk - den gamle voksduken med den stygge elgen på er historie! Kjøpte 4 meter uten å ha målt på forhånd, og det var ikke så ille, måtte klippe av kanskje 40-50 cm bare.


 Det ble taco-buffet - Finnmarksfarerne kom 19:30. De voksne var så slitne at de ville bare dra til bestemor med en gang, men jeg fikk overtalt (les: tvunget) dem til å ta EN taco før de dro. Barna overnattet hos oss. 

 Hurlumhei med huset fullt av barn, men det gjorde ingenting - det er jo så lenge til vi får se dem igjen!
Men minstemann skulle på vennskapsgruppe kl 12, og etter at jeg hadde levert ham dro jeg og tok toget til Kolbotn. 

 Kolbotn senter. Her traff jeg "damene mine", og vi gikk på Bondens marked (igjen!), Løiten lysutsalget og selvfølgelig på Espresso House som vanlig. 

Etterpå ble det storhandel på Mega der, og en av damene var så snill at hun kjørte meg hjem med alle bæreposene, så jeg slapp å ta drosje! Gubben måtte nemlig ha bilen tilgjengelig for å kjøre Finnmarksfarerne til Gardermoen.

 Men som jeg hadde hatt mistanke om var barna her enda da jeg kom hjem - bra at jeg hadde vært forutseende nok til å kjøpe kyllingpølser på butikken. Så noen spiste det og noen spiste levergryte. Her låner jeg et gammelt bilde fra 2016 - vil du lese mer om levergryten min finner du det her.

  Så kom svigerinnen min og samboeren - det hadde tatt lenger tid enn de trodde å vaske ut huset på Tyristrand. De ville dra til hotellet på Gardermoen med det samme - en overnatting der før flytur nordover. Vi fikk denne i avskjedsgave - et bilde de har hatt lenge, men nå ville de at vi skulle overta det, og det skal få henge på minstemanns rom.

 Mens gubben kjørte dem til Gardermoen fikk jeg lagt siste hånd på adventskalendrene, og hengt dem opp. Ordnet litt klesvask, trente, og klarte ikke slappe av. Prøvde å sette meg ned, men spratt opp for å ordne det ene og det andre. 

 Derfor tok jeg meg rett og slett et karbad da gubben var hjemme igjen og barna i seng. Spilte avslappende musikk på iPaden imens, og det hjalp. Kansellerte alle planer om adventsgudstjeneste i morgen - nå skal vi bare være hjemme og kose oss!

 En liflig duft av vedfyring fikk meg opp søndags morgen! 

Barna hadde vært oppe tidlig for å åpne første kalendergave, og var påtagelig glade for tannbørstene de fikk! Hadde nemlig en prat med dem i går om at adventsgavene bare er små oppmerskomheter og at det ikke er mulig å få noe kjempegøy hver dag. Ville ikke ha noe sutring, for da gidder jeg ikke mer!


 Ah! En liten midlertidig ommøblering, så jeg kunne sitte foran peisen og ta sesongens første gløgg!

 Dagens lunsj. Bare kos idag!

 Fikk ordnet litt fuglemat, plukket edelgrankvister, og hengt opp lyslenker, kastet søppel og papir.

 I mens var barna også litt ute - og den nye rattkjelken ble prøvd.

 Litt adventsordning inne også; stjerne, oppsats og krans!

 Dagens middag: Kalkun. Hadde kjøpt to kalkunbryst, lagde søtpotetmos, stuffing og en veldig god saus. Hadde også tyttebærsyltetøy til. 

 Til dessert: Tilslørte bondepiker. Jeg holder på tømme frysen sakte men sikkert, og resten av eplene fra hagen ble eplemos til denne desserten.

 Mørket kommer tidlig! Her ser vi resultatet av utepyntingen min tidligere i dag: lyssatte edelgrankvister i potten

 Og lys på busken på steinplattingen.

 Gubben og eldstemann hadde også vært ute og satt lys på de store trærne. 

 Da er det offisiselt både advent og desember - ønsker alle en fin førjulstid!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!