søndag 6. februar 2022

Runde 2

Hvertfall for minstemann og mellomstmann - så langt!

1.feb
Minstemann hadde 38,1 i feber og testet positivt på Covid på selvtest.
De to eldste ble også hjemme for sikkerhets skyld. Man kan bruke såkalt testregime istedet for karantene nå, dvs. at man kan gå på skole/jobb hvis man tester negativt. 

Jeg valgte å gå i karantene siden jeg ikke kan holde avstand til minstemann (eller han til meg) og det virket derfor ikke trygt nok med testregime. Men viktig at barn får vært på skolen mest mulig! (Spesielt med tanke på hvordan de to siste årene har vært)


Det begynte å snø.


Øvrige tall i Nordre Follo samme dag.
På landsbasis: 15 988 smittede. 257 på sykehus. 1440 døde totalt.


Endelig snø! 
Men gleden skulle bli kortvarig.

Jobbet på hjemmekontor.


Samme kveld kom det nye retningslinjer. 

Man trenger ikke lenger være i karantene.
Isolasjonstiden reduseres fra 6 til 4 dager.

Altså en helt annen situasjon enn mars i fjor (runde 1) !


Det er ikke like ille å smittes av corona lenger. Både fordi symptomene er mildere for de aller fleste og fordi tiltakene du pålegges er færre (…) Det midt i tidenes virusbølge der «alle» må regne med å bli smittet.
FHI skriver at det kan være bedre å smittes nå enn å vente. «En tidligere topp i smittespredningen kan være gunstig fordi flere da vil smittes og omikronbølgen gjennomgås mens vi har god hjelp av immunitet etter oppfriskningsdoser», heter det. (…)

Men nå er ikke det store problemet kapasiteten i sykehusene. Det er sykefraværet myndighetene begrunner tiltak med. 
Sitat fra Astrid Melands kommentar «Nå kan vi begynne å leve litt igjen» i VG onsdag 2. feb 2022. 


2.feb
Minsten var feberfri fra morgenen av. De andre to ble testet, men var negtive, så mellomstmann gikk på skolen, men ikke eldstemann.

Jeg hadde hjemmekontor, og ringte også til infotelefonen til HelseNorge. Der forklarte de meg hvorfor minstemann burde ta en PCR-test i tillegg til selvtesten; fordi med registrering av den på HelseNorge slipper han å teste seg igjen eller være i karantene på et halvt år. Dette gjør det jo enklere for ham hvis vi f.eks skal reise noe sted i sommer.

Så gjort. Han gruet seg, men de testet kun i nesen. 
Hente mellomstmann på skolen og handle litt.


Været var fantastisk, og jeg testet skiene etter jobb og før middag.
Det gikk litt bedre nå enn forrige gang. Jeg har fått skiene testet, bindingene er flyttet lenger frem, og jeg har blitt fortalt at det er en litt annen teknikk man må bruke på slike felleski.


Man må liksom vagge litt mer, virkelig legge tyngden ned - det ble nesten som en dans! 
Greie forhold, men merket at det var is rett under snøen. 

Hjem til lammegryte, badstu og dusj.


3. feb
Kald morgen!
Mellomstmann følte seg fin og ble levert på skolen av gubben som like etterpå kjørte til verksted med bilen.
Eldstemanns test var negativ, men var ikke i form til skolen


Fikk positivt svar på minstemanns PCR- test, som ventet.

Jobbet mens minstemann sov på sofaen helt til 11:30! 
En runde på ergometersykkelen - det pleier jeg å gjøre før lunsj når jeg har hjemmekontor, hvis jeg har tid. 

Det snødde mer. Det var fint, men grudde meg til regnet dagen etter. 

Hentet mellomstmann på skolen og hadde skrei til middag.


4. februar.
Her satte jeg markøren på den datoen Runde 1 begynte for oss i fjor. Vi trodde det var mye smitte da….. Lite visste vi hva som skulle komme!


Mellomstmann testet positivt og hadde 38,3 i feber.
Jeg tok for første gang en selvtest, men var negativ. Det var gubben også. 

Eldstemann var også negativ, og det betydde at jeg kunne ta ham til legen for blodprøver. 


Regnets ødeleggelser.
Hjemmekontor.
Støvsuging.
Pannerkaker til middag

Fredagskvelden ble tilbrakt som et slakt i sofaen.


Dagens tall for Nordre Follo. 

Coronaviruset blir ikke lenger definert som en samfunnskritisk sykdom.


Lørdag 5. feb
Litt lett hosting på meg.
Guttene var bedre.

Fint vær, lang frokost, avislesing, Therese Johaug tok OL-gull på 15km skiathlon.

PCR-test av mellomstmann. Fikk positivt resultat samme dag.

Jeg tørrhostet og tok DayQuil Cough før jeg la meg.



(Ikke tatt flere bilder, derfor en selfie 😁)

6.feb
Våknet kremtete og tok selvtest. Til min overraskelse var den negativ. Føler meg jo ikke 100%.
Tok ny test etter lunsj, for jeg kom på at jeg hadde gjort noe feil da jeg tok den første testen. Men den ble negativ igjen. 

Barna helt friske igjen, men mellomste må være hjemme i morgen også, en siste isolasjonsdag.
Nå krysser vi fingre for at gubben ikke blir smittet før han skal til Vadsø på torsdag!

Får vel si; fortsettelse følger!













1 kommentar:

  1. Takk vor god info! Kryss fingre og alt som er for en sykdomsfri vinter/vår. Mor er dessverre belemret med et nytt brudd (ikke nytt fall). Aner ikke hva som skal skje videre før i morgen eller senere. KLEM Far!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!