søndag 24. april 2022

Øvelsesgåing og litt annet

I dag har eldstemann og jeg vært på en lang, men fin tur til Tømmeråsen. 
Her har vi drikkepause underveis ved Paddetjern.

Hvorfor vi tok denne turen skal jeg komme tilbake til, men først noen bilder fra resten av uka.


Vi kom hjem fra Vadsø til utsprungne påskeliljer foran huset.


Inne sto det bedre til enn jeg hadde fryktet, tomatene var i live og jorden ennå fuktig. 


Agurkene og paprikaene så også fine ut, selv om agurkene var litt tørre.


Hagerunde: Løkene jeg plantet i fjor høst begynner å spire. 
I tillegg til saueull har jeg (etter jeg tok bildet) også lagt på små stykker av Lano-såpe, som også skal hindre rådyrene.


Fremdeles noen krokus i hagen!


Her er både tulipaner og allium på god vei!


Knopper på syrintreet.


Holdt på å glemme dette bedet - her plantet jeg ikke i fjor, her er det eldre løker som kommer opp. Satser på at det kommer opp mer enn en enslig tulipan i år….


Som vanlig har vi mange av disse blå stjernene her tidlig på våren.


Påskelilje-sauen har fått selskap av denne karen som har overvintret inne til nå.


Tur om Tusse på onsdag ettermiddag. Masse blåveis i veikanten.


Tussetjern


Palmen vår blomstrer! Dette var en palme vi overtok fra bestemor da hun flyttet. Har aldri opplevd noe slikt. Og ikke nok med det, de avgir en intens lukt, spesielt om kvelden! 


Fredagsbuketten. Kanskje en tidlig bursdagsbukett til gubben.


Lørdag var jeg tidlig på bondens marked på Kolbotn, og så ble det tur til Stuene. Satt lenge i solveggen der og heklet. Kunne bodd der jeg. Noen sauer til høyre. Noen høns til venstre. Slik det helt sikkert har vært i mange hundre år da dette var en gård eller husmannsplass i drift.


Gikk inn via Steinsleppen og hjem via Kongeveien. Fikk fotografert litt dyreliv på hjemveien.


Masse hestehov akkurat her!


Et lite minitjern!


Mye hvitveis også på skogbunnen


Heldigvis litt mer tilrettelagt når man krysser Dalsbekken nå enn det var sist jeg gikk her.


I mellomtiden hadde minstemann vært på fotballcup hvor laget hans hadde vunnet to av tre kamper!


Eldstemann skal på overnattingstur til Vangen/Mosjøen med skolen som en del av gymfaget. 
Da jeg først hørte om det trodde jeg de bare skulle gå fra Bysetermåsen til Vangen (45 min på grusvei), men der tok jeg feil! Da jeg leste at de skulle gå fra Krokhol via Tømmeråsen skjønte jeg at her må det treningsturer til!

Paddetjern - her hadde noen slått opp telt og hengekøyer.
Det er en lang og kupert tur, jeg fant fram gåstaver til meg selv, og eldstemann låner foreløpig min sekk, med teltet oppi, for å trene på å gå med tung sekk!


Gigant maurtue!


Eldstemann ved den store steinen «Trollkjeften», som han heller syns burde hete «Boba Fett sitt skip» (Star Wars romskip)

Lego-versjonen.
Det er vel en viss likhet…


Turen gikk bra, vi var i godt humør, men sultne og slitne da vi nådde Tømmeråsen.


Vi var heldige med været, sol og vindstille.


Panorama utsikt!


Norefjell i horisonten!


Bra at vi hadde tatt med kikkert!


Vi gikk ikke helt til Vangen i dag, men derimot ned til Tretjerna, og derfra på grusveien tilbake til Krokhol.


Fremdeles gøy å kaste ting i vannet!
Litt vondt i føttene siste timen av turen hadde han, og jeg kommer til å være støl som en trestokk i morgen, men i det store og hele gikk denne første øvelsesturen veldig bra, må jeg si!

Så var det hjem til reinsdyrkaker og sjokolademilkshake. 
Ha en fin uke!







 

1 kommentar:

  1. Flott blogg, Elisabeth, spesielt synes jeg du tok et flott initiativ med Christopher, ellers så synes jeg at du har noen parallelle syn med ditt faderlige opphav. Flott levert! KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!