søndag 11. september 2022

Telttur i Østmarka

 

Kunne ikke holde meg hjemme denne helga heller, nei.
Denne gang var det minstemann som fikk bli med på tur.

Men la oss starte med torsdag.

Da var det gåtrening rundt Tussetjern for meg.


Måtte ta en pause på dette stupebrettet da jeg fikk telefon fra mor - litt dårlig nyhet om at hun hadde falt på rehabiliteringssenteret hun er på for tiden, men heldigvis viste det seg senere at det ikke var noe nytt brudd. 


Hjem til nok en trist nyhet: Dronning Elizabeth II var død i en alder av 96 år, etter å ha vært britisk monark i 70 år. Det havnet nok både vann og noen tårer i tomatplantene, som nå begynner forsiktig å rødme.


«We are only here for a short while. Then we are going home.»
Elizabeth II


Lørdag og endelig telttur.
Minstemann studerer hestebæsj.


Vi parkerte ved Grønmo, og målet var Rundvannet ved Østmarkskapellet.


Men vi stoppet først ved Sølvdobla hvor vi prøvde noen kast. 
Det var minstemann som kastet flest ganger, for jeg knotet veldig før jeg fikk til fiskestanga mi. Glemmer så fort når man ikke øver oftere!


Her er vi kommet til Rundvannet.
Det ble ikke napp på denne turen heller, men vi fikk øvd oss mye!


Med det samme vi hadde valgt leirsted dukket det opp fem tamme og uredde ender, og lurte på om vi hadde noe godt til dem.


Jeg hadde kjøpt nytt selv-oppblåsbart liggeunderlag (og sovepose) til meg selv som ble innviet på denne turen, - men jeg syns nok at liggeunderlaget var litt i smaleste laget!


Leiren vår. 

Det var ikke bare oss som hadde hatt ideen om å telte ved Rundvannet i dag, vi hadde selskap av fire-fem andre telt/hengekøyleirer! Trygt at det var noen andre der også, selv om det føltes litt som speiderleir. 


Minstemann tok et kaldt fotbad!


Til middag hadde jeg tatt med en pose Real turmat. Første gang vi prøver dette. Hadde varmt vann fra termos oppi posen, ventet 8 minutter og så røre rundt.


Vannet sett fra middagsstedet vårt.


Dette var god mat, minstemann elsket den!


Plutselig kom det en regnbyge, men fisken ble ikke mer bitevillig av den grunn!


Leiren vår sett fra andre siden.


Hopp og sprett.
Vi ser naboenes leir bak minstemann her. De fyrte bål, selv om det ikke er lov før 15. september. Så også et bål på andre siden av vannet senere på kvelden.


Vi tok oss en kveldstur i nærområdet.


Dette var visst en 3000 år gammel tanks!


Hopp!


Oj, en trollhule!


Det ble litt skyggebilder i teltet om kvelden.


Og to runder med Vri Åtter. Jeg har alltid en kortstokk liggende i sekken min.
To ganger hørte vi regn mot teltduken, det er jo faktisk ganske koselig!


Neste morgen så det slik ut.


Dette er Ducky, en and med en litt skadet vinge, som fikk restene av frokosten vår.


Det ble noen fiskekast til, nedpakking av leir, og så vandre til bilen. 
En fin tur! Godt med en natt i naturen av og til!


3 kommentarer:

  1. For en koselig og kjekk tur dere hadde. Du er sannelig flink til å finne på kjekke turer. 😍🥰😘😘

    SvarSlett
  2. Dette så kjempekjekt ut🤗 Stor klem fra Bogafjell

    SvarSlett
  3. Du er bare kempegod(flink). Du har gode aner vedr. friluftslivet. Min far og jeg var ofte ute på slike turer. Det gir minner for livet og er meget viktig for forståelsen av naturen. Klem!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!