torsdag 11. juli 2013

Nasjonalromantikk

Jeg fikk plutselig den store kreativiteten over meg en kveld etter at jeg hadde lagt meg. Det hender. Den har bl.a. resultert i tre gutter, hehe. Men nå begynte jeg å tenke på entreen vår. Den hadde passet til et kunsttema på veggene, ikke bare sammensurium - de bildene vi hadde der hadde "gullramme" til felles, men det var ingen felles tema på motivene.

Så jeg kom fram til at enten kunne vi A) ha bare Munch-litografier (siden vi har et allerede. Jeg tenkte at det er vel bare å kjøpe flere på Munch-museet?)
B) ha "Nasjonalromantikk" som tema. Litt sånn type kitsj-nasjonalromantikk, a la dette:

Dette hang allerede i entreen, og det var mest fordi jeg syns rammen er så pen. Den inneholdt opprinnelig et ungdoms/barneportrett av min far. Motivet klippet jeg ut av en "Sætres assortert smørbrødkjeks" - eske, som min mormor hadde da jeg var liten. Jeg husker jeg likte dette bildet så godt , og jeg brukte esken til å lagre postkort og brev i. Men i fjor en gang fant jeg ut at den var ganske "punktert" etter å ha ligget i kjeller i mange år, så jeg klippet bildet ut av lokket og satte i ramme for å ta vare på dette barndomsminnet! :-)
 
Jeg snakket med gubben om dette, og han sa at han likte både Munch og nasjonalromantikk, så det var det samme for ham. Valget falt på nasjonalromantikk, og jeg visste hvor jeg skulle finne bilder: På den store Fretexen på Alnabru.
 
I går skulle vi til Økern for å prøvekjøre en sjuseter Toyota, og da jeg og mellomstmann leverte bilen tilbake klarte jeg etter tre feilkjøringer å finne veien til Fretex. Og der skal jeg si de hadde nasjonalromantikk! Jeg kunne bare velge og vrake! Jeg skulle ha et stort maleri og to mindre. Jeg hadde bestemt at det store ikke skulle koste mer enn 500 og de tre maleriene til sammen skulle ikke koste mer enn 1000. Så fant jeg disse:
 
Denne idyllen til 400 kr. (stort)
 
Dette til 200 kr
 
Og dette til 400 kr. (Askeladden på friarferd til budeia?)
 
Stakkars mellomstmann var så tålmodig, og fikk en lekebil med seg gratis derfra. Og så måtte han sitte med det store maleriet foran seg hele bilturen hjem. Vi stoppet underveis og kjøpte en velfortjent is!
 
Nå er jeg så fornøyd med vår "nye" entre, og det ser ut som maleriene har hengt der alltid! De passet veldig godt inn!
 
Til slutt må jeg bare få dele et bilde av verdens herligste minstemann som ble tatt i går:
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!