torsdag 14. november 2013

Treller!

Driver og leser "Røvet av vikinger" for eldstemann. Jeg leste både den og fortsettelsen "Flukten fra vikingene" da jeg var liten, men jeg var nok større enn eldstemann. Er ikke helt sikker på om han egentlig er stor nok for dem ennå, men leser dem nesten mest nå for min egen del. Jeg husker en del av bøkene, men det er selvfølgelig en stor del jeg har glemt. Husker at jeg likte bøkene, og syns de var spennende, men nå når jeg leser dem om igjen som voksen trebarnsmor, så må jeg si at de virkelig går inn på meg! Merker at jeg går og tenker på disse trellene om dagen, og må derfor bare skrive litt om dette!

Bare uhyrligheten ved å rive noen bort fra hjemmet sitt og sette dem til slavearbeid er jo ubeskrivelig. Forfatter Torill Thorstad Hauger har solid utdanning innen emnet, og jeg tror bøkene er realistiske. Kort fortalt handler det om to irske barn på 10 og 11 år som blir røvet av vikinger, og fraktet til Norge, får nye navn og blir satt til trellarbeid hos Håkon jarl. Vet ikke om det helt er den historiske Håkon jarl hun beskriver, men er nok basert på ham. Og han var faktisk Norges mektigste mann!
 
Her bor de i et mørkt, kaldt og skittent trellhus sammen med ca 30 andre treller. 10-åringen Tir, som før het Sunniva, må bli med de andre trellkvinnene og skyve på en kjempetung kvernstein, og 11-åringen Reim, som før het Patrick, må måke grisemøkk og flette reimer som skulle brukes til å reparere vikingskipene.
 
Vi blir etter hvert kjent med en del av de andre trellene også, og lærer at det alder, graviditet og sykdom spiller ingen rolle, det skal bare jobbes hardt. En kvinne må ha med den viltre toåringen sin rundt og rundt kvernsteinen (ingen barnehage nei) Selvfølgelig blir det til at han leker med melet, i mangel av noe konstruktivt å gjøre. Og dette får han jo ikke lov til! Synes dette er hjerteskjærende jeg!
 
Videre lærer vi at trellene slett ikke får nok å spise, bare litt brød om morgenen og grøt om kvelden. Dette gjelder også store sterke menn som har jobbet hardt hele dagen. Kun til jul (vinterblotet) klarer de å snike til seg litt hestekjøtt og mjød. Synes også at Hauger klarer bra å beskrive desperasjonen hos de som har vært frie og tafattheten hos de som alltid har vært treller.
 
 
Ble så opptatt av dette at jeg måtte Google litt! Da lærte jeg at det å ha treller innebar høy sosial status i vikingtiden, og at det var helt økonomisk nødvendig. På 1100-tallet gikk antallet treller sterkt ned, pga at det visstnok ikke var like økonomisk nødvendig lenger, og sikkert også fordi kirken var imot trellehold (selv om det fantes treller i klostre også!) Mener jeg har lest en gang tidligere at trellehold ble avskaffet ved lov i år 1300, men da var det sikkert bare en formalitet, da det i praksis var avskaffet lenge før det.
 
Men så tenker jeg videre: 565 år før slaveriet ble avskaffet i USA!
 
Ja, for det er jo ikke bare vikingene som har drevet med dette. I vikingtiden var det store trellemarkeder rundt omkring i Europa, og det far bl.a. veldig populært med hvite slaver i Arabia og Nord-Afrika! Slaver har det vært fra tidenes morgen, det kan vi lese om både i Bibelen og i tekster fra antikken. Så kjenner jo de fleste til den store eksporten av afrikanske slaver til Nord Amerika. Spesielt var det ille å lese om sukkerslavene i Karibia. De jobbet og levde under forhold som må ha fått helvete til å fortone seg som en ferie. De døde som fluer under groteske forhold, og det var ikke mange igjen av dem da slaveriet ble avskaffet der. I motsetning til USA, der slavene hadde formert seg og var blitt mange flere enn de som ble fraktet dit fra Afrika. Men det var nok ingen picnic å være slave der heller!
 
Bare det at et menneske skal eies av et annet menneske er jo en utenkelighet for oss som lever i dag. Vi som er barn av en tidsalder hvor menneskerettigheter og menneskeverd er i fokus. At alle mennesker er født frie er en selvfølge.
 
Så vet vi jo at også i dag foregår det slaveri, om enn på en litt annen og mer skjult måte. Vi vet at mange blir tvunget ut i prostitusjon, sterkt underbetalt arbeid, og andre former for tvangsarbeid. Det finnes tusenvis av mennesker som i realiteten ikke har noe valg mht hvor og hvordan de vil leve. Fattigdom er i seg selv et slaveri, det kan vi godt huske på.
 
 
 
Men tilbake til de norske vikingtrellene. Det er vanskelig å tenke seg, men trelldom var en realitet i Norge for 1000 år siden. Etter hvert ble de fleste av dem husmenn, noe som ikke akkurat innebar at de ble mindre avhengig av herrefolket! Jeg synes vi burde reise et monument til ære for de som har vært treller i Norge. Kjenner ikke til at dette har blitt gjort? Har kun hørt om at hodet til trellen Kark ligger ved beina til statuen av en vikingkonge. Kark var høyt på strå forresten. Det fantes treller og slaver som hadde høy posisjon og ble sett opp til. Bl.a var Cervantes, som har skrevet bøkene om Don Quijote (som jeg jo har lest) slave. Og det dukker jo opp slue slaver i både teater og opera. Men dette var nok unntakene!
 
Nå klarer jo Reim og Tir å komme hjem igjen til slutt. Og det kan godt tenkes at noen treller klarte å rømme av og til. Men tror dessverre det var unntakene. Nå er jo dette så lenge siden at vi som lever i dag nok både har trelleblod og vikingblod i oss. Det siste har jeg forresten ikke så lyst å skryte av lenger! Og det hjelper jo ikke trellene det spor at jeg sitter her over tusen år senere og syns synd på dem. Eneste trøsten er at de hvert fall ikke er treller nå lenger. Men jeg syns de fortjener et monument!
 
Avslutter nå, men det kan godt tenkes at det kommer en oppfølger til dette innlegget - vi er jo bare kommet halvveis i bok nr 1! :-)
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!