søndag 27. desember 2015

Hjemmelaget leverpostei

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å lage min egen leverpostei, og jeg har hatt to pakker svinelever liggende i fryseren veldig lenge. Men nå ble det endelig noe av - jeg tok det innimellom kakebakinga i julestria!

 Hvit saus må man ha. Avkjøles.

 Det var kun nødvendig å bruke den ene pakken med svinelever. Skar den i store biter, og grovhakket sjalottløk, svinekjøtt og lettsaltet sideflesk.

 Kjørte alt sammen i foodprocessoren, så godt det lot seg gjøre. Som før nevnt er food processoren min veldig liten, så jeg måtte gjøre det prosjonsvis i flere omganger.
 
 Så ble alt sammen krydret med ansjosfileter+lake, allehånde, sukker, pepper og salt. 

 Så er det bare å blande egg inn i den avkjølte hvite sausen, blande alt sammen og ha det oppi brødforma. Stekes i vannbad ved 180 grader i minst en time.

Ferdig resultat! Vi har brukt den på brødskiva, men kan fint serveres lun på ristet brød med salatblad, stekt champignon, bacon, rødbeter og små sylteagurker.

Dette var bare en liten smakebit vi hadde samme dagen som jeg laget den. Vi voksne og eldstemann likte den - men de to små foretrekker nok Stabburets :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!