onsdag 30. desember 2015

Min barndoms jul

Vi har hatt en fin julefeiring med våre barn og mine foreldre, og jeg syns vi har klart å skape en fin, lun julestening. Det har vi jo hvert år, men jeg synes likevel at vi klarte det ekstra bra i år. Forhåpentligvis blir det fine minner barna kan ta med seg videre. Tradisjoner er viktige, og man blir jo litt nostalgisk når man tenker på barndommens jul.

Her er jeg ni måneder gammel. Det var min første jul, julen 1976. Strålende fornøyd i lekegrinden ved siden av juletreet. Ikke mye pynt på den siden av treet, det var det sikkert en grunn til. Potteplantene fikk nok stå i fred.


Tror dette må ha vært julen 1978. Legg merke til det tidsriktige tapetet på kjøkkenet. Jeg er i full gang med å male på kakemennene med konditorfarge. En god rogalandsk tradisjon. Vi baker kakemenn hvert år her i heimen også, men i år fant jeg ingen konditorfarge det går an å male på dem med. Bare den tykkere typen, som ikke egner seg på kakemenn.

 Vi feirte som regel julen hos min tante og onkel, og da var det alltid stas når julenissen kom. Jeg gikk ut på trappen sammen med kusinen min og vi ropte på "Julanisse!" helt til han kom. Jeg var ikke så redd for nissen, men lurte veldig på hvorfor nissen hadde en sånn rar strek midt på kinnet. At det var fetteren min som hadde maske på seg skjønte jeg ikke før mange år etterpå. Dette bildet tror jeg er fra 1979. Her i huset er det også stor stas når nissen kommer, selv om det bare er minstemann som ikke vet hvem det er. 

Noen år senere, trolig i 1986. Vi hadde begynt å feire julen hjemme, uten nisse, og jeg var nok mer spesifikk på hva jeg ønsket meg i julegaver. Her ser det ut til at jeg har blitt veldig fornøyd med My Little Pony. Vi tar nok litt i når vi kjøper gaver til barna, men det er fordi vi ikke har så stor familie med masse tanter og onkler. Så er vi heller sparsomme med å kjøpe leker resten av året (bortsett fra bursdager.)

Tradisjoner ja. I år endret jeg faktisk på en tradisjon. Vi hadde mandelen i risgrøten i stedet for riskremen. Jeg elsket riskrem da jeg var liten, men mine gutter liker det det ikke så godt, så hvis det skal være noe vits med den mandelen må den komme i noe de liker. Og det var stor suksess! Noen tradisjoner tar vi vare på og noen endres - og dette skjer i hver generasjon. Det er nok slik det skal være. 
Ha en fin lille nyttårsaften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!