mandag 7. desember 2015

Siste tur før jul! Stuene.

Klarte ikke å dy meg i går. Måtte bare ut en siste tur. Det ble kun meg og minstemann i vogn - det hadde blitt for langt for mellomstmann, og eldstemann ville ikke bli med. 
I dag er jeg hjemme med syk minstemann - håper det ikke var turen som ble for voldsom for ham i går, men han sov jo en lang stund i vogna. 

Vi kjørte til Oppegård, og gikk mot Kongeveien, men tok inn der vi kom ut forrige gang, og gikk videre opp til Stuene. 

Minstemann på speiderhytta Stuene. Der var det servering, og jeg hadde heldigvis nok kontanter til å kjøpe hver vår vaffel. Saft/vann hadde vi med oss. Og så fikk vi to vafler til av betjeningen! Og det var godt å sitte ned litt! Jeg hadde gått i raskt tempo i en time, og siste kneika opp til Stuene er så bratt og ulendt, og i går også veldig gjørmete, at jeg måtte gi opp vogna, og bære en nyvåknet minstemann med meg et stykke oppover før han gikk selv litt.


"Stuene" er navnet på tre husmannsplasser under Nøstvedt. Nordre Stuene drives av Nordby-speiderne, som bruker stedet som hytte for sin virksomhet. Speiderhytta er fullrestaurert etter at den brant ned til grunnen i juni 2006. Stedet ligger i Nøstvedtmarka i Ås kommune. Vi fikk vite at dette var siste helga de hadde servering før jul, så det passet jo bra!

Etter en halvtimes pause kledte vi på oss og begynte på hjemturen. Jeg var litt opptatt av å komme oss hjem før det mørknet, og det klarte vi. Vi klarte oss fint nedover "gjørmestien" - jeg måtte bære vogna litt - minstemann gikk litt til selv, men ville så klart sitte i vogna igjen før den store motbakken som kom etterpå.

 Jeg måtte le: "Farlig vegkryss" var det jammen midt inni svarteste skogen!!

 Utrolig vakkert! Jeg bestemte meg for å bare følge Kongeveien helt til Oppegård, altså gå motsatt av slik vi gjorde forrige gang. Det tok like lang tid - en time tilbake til bilen igjen også.

 Minstemann fornøyd i vogna!

 "Glem ikke at hesten trænger vand og hvile" står det her, og da er vi nesten ved bilen. 

Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!