fredag 31. januar 2020

Januar 2020

Jeg hadde tenkt at tittelen skulle være Snøløs januar, men så kom det litt snø på den aller siste dagen i måneden. 


Vinterværet har vært tragisk, men har ikke klaget så mye på det. Med nesten hele Australia i flammer pga skogbranner, har vi ikke lov å klage pga manglende snø. Men det er lov å ønske seg snø, og håpe på vintervær likevel! 

Det har ikke vært mye blogging i januar, og det er litt fordi det ikke har vært noen skiturer å blogge om, og litt fordi det bare har vært hverdag, med alt det innebærer av gleder og sorger. 

 Nyttårscup. Minstemann spilte tre kamper. Gubben måtte stille som speaker, og jeg måtte være soccermum. 

 Den ene orkideen i vinterhagen blomstrer. 

 Ellers er jo januar en tid for tulipaner. 

 Kjøpte to buketter med det samme jeg var i gang. 

 Pledd og peiskos!

 Det er visst stas å hjelpe til med støvsuging!

 Ut på tur, selv uten snø. Forrige søndag gikk jeg og minstemann hjemmefra og til Signeplassen for å brenne bål. 

 Det gikk stort sett greit, selv om vi hadde noen slike situasjoner underveis også. 

 
Minipause

Nesten ved Signeplassen, og minstemann tar bilde av meg.

 Vi strevde fælt med å få fyr - peistenneren jeg hadde tatt med virket ikke, men jeg hadde heldigvis også tatt med store fyrstikker. Men de slukket like fort som jeg hadde tent dem. Vi ble ordentlig bekymret, både minstemann og jeg, men heldigvis fikk vi fyr på bålet til slutt. 

 Så fikk vi grillet pølser likevel. Vi hadde også med vann, kakao og Kvikk Lunsj.

 Godt å ha med de nye reinskinnsunderlagene som guttene fikk til jul. Jeg lånte eldstemanns. 

 Ble et bra bål til slutt! Det kom også en familie med to små jenter og et par besteforeldre, som tok i bruk den andre bålplassen. 

 Litt spikking før vi satte kursen hjemover. 

8 bestemorruter har det blitt så langt på prosjektet mitt. De ser vel mer sjarmerende ut enn flotte, men jeg tror det kan bli et teppe av dem hvis jeg lager mange nok, og lærer meg hvordan jeg skal sy dem sammen.

Denne puten er laget av min mormor og ligger nå på minstemanns rom. Jeg ble sittende og studere den en dag han gjorde lekser - ingen ruter er helt like!


 I dag var dagen det skulle komme litt snø. Jeg skyndte meg å ta bilde ut av soverommet vårt tidlig om morgenen for å forevige snøfallet. Jeg kaller bildet "Finn katten".

 Kunne endelig ha med utebukse og akebrett på skolen!

 Allerede før det ringte inn sto den første snømannen ferdig!

 På vei til toget måtte jeg ta flere bilder. Driftsbygningen på Langhus gård - hvem vet om den ligger her på samme tid neste år. 

Her bygges det boliger overalt for tiden. Gamle hus, matjord, og rådyrskog må vike plassen for blokker.

Nå er det atter helg, og i morgen er det februar. Gubben har dratt til USA og jeg er gressenke.
Så får vi se hva neste måned bringer. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!