søndag 14. april 2013

En fantastisk søndag

Ingen bilder i dag. Bare tekst. Fordi i dag har vi hatt en fantastisk søndag synes jeg. Først og fremst fordi jeg og eldstemann var på Sprell Levende gudstjeneste i dag. Fint å få litt alenetid med ham. I bilen på vei til kirka måtte jeg for tredje gang forklare ham at det ikke var søndagsskole i dag, men en gudstjeneste hvor alle var i kirkerommet, og som var for barna og som ikke var kjedelig. "Hvorfor må jeg alltid si ting tre ganger før du får dem med deg", spurte jeg. Da svarte han: "Første gang hører jeg ikke, andre gang forstår jeg ikke, men tredje gang forstår jeg". Da måtte hu mor le godt!

Sprell Levende-gudstjenesten var fantastisk, og slett ikke bare for barna, den hadde noe for alle og enhver og var en ordentlig vitamininnsprøytning. Barne- og ungdomskoret hadde besøk av et annet kor, og det var lederen for gjestene som ledet gudstjenesten. En riktig sprudlende ressursperson som virkelig kunne kunsten som dessverre ikke alle prester kan: å holde på barnas oppmerksomhet og gjøre det hele morsomt og interessant. I tillegg til korene hadde hun med sine store barn, og de sang så mange fine sanger. Spesielt sang sønnen en flott sang om den bortkomne sønnen, da rant tårene hos meg.

Ja, tror jeg var innom hele følelsesregisteret under denne gudstjenesten. Det var også en fin bønnevandring, hvor man kunne tenne lys og legge lapper med bønner i en krukke, det gjorde både eldstemann og jeg.

Etterpå hadde vi en kort kirkekaffe sammen med venninne Unni som var der med mann og alle fire gutter. Hun hadde opplevd gudstjenesten på samme måte som meg, og vi ble plutselig helt rørt igjen begge to, haha! :-)

Så fylte vi diesel på bilen for å glede gubben, og hjemme hadde det gått fint imens vi hadde vært borte. Senere var eldstemann i en bursdag til to gutter i klassen. Men jeg ble i løpet av dagen klar over at kirkebesøket hadde hjulpet meg til å komme videre i noe som for meg har vært en fastlåst familiekonflikt, og nå føler jeg at jeg endelig har fått hjelp til å innse at den strategien jeg hadde valgt ikke var til gagn for noen så lenge jeg ble mentalt utslitt og følte at jeg brukte for mye energi på dette. Så kunne jeg blåse i hele "strategien" min! Det var deilig!

Etter middag lekte jeg gjemsel med gutta - med minstemann på armen! (vi var på lag, hehe) Av en eller annen grunn endte vi opp med å leke gjemsel med fyrverkeribriller på! Deilig å bare være barnslig sammen med gutta av og til!

Eneste negative i dag var at mellomstmann har fått feber og må være hjemme i morgen. Men han er ikke kjempedårlig, så håper det går fort over! God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!