søndag 16. november 2014

Helgebilder

Her kommer det et litt tradisjonelt blogginnlegg igjen, fordi jeg syns vi har hatt så fin helg!
Veldig mye kvalitetstid med barna.
Må også bare nevne at jeg nå sitter foran vår flunkende nye pc - i ett og et halvt år har jeg nå blogget på nettbrett, men i dag var dagen jeg igjen skulle skrive et blogginnlegg på pc!
 
Lørdag formiddag var det maling som gjaldt for mellomstmann og minstemann, mens eldstemann og gubben var på bowling.
 
Deretter fikk jeg sjeldent mye alenetid med mellomstmann, først gikk vi til hans aller første frisørtime, noe som gikk veldig bra. Etterpå var det nok en førstegangsopplevelse for ham; nemlig kinobesøk! Mer om dette i neste blogginnlegg.

Ellers pleier jeg å få lest litt i helgene. Noen husker kanskje at jeg tidligere har skrevet en "anmeldelse" av biografien Dronningen, som kom ut for et par år siden. Se: http://elisabethkras.blogspot.no/2013/02/bokanmeldelse.html
Denne boken har jeg lest 4-5 ganger nå. Ikke fra perm til perm alle gangene da. Så fant jeg denne på loppemarked:
Denne boken kom ut i 1983, og er bygget opp på en helt annen måte enn biografien Dronningen. Dette er mer en bildebok med Sonjas egne kommentarer og de første kapitlene handler om Haraldsen-familien og Sonjas mor, som også forteller mye fra Sonjas barndom. Jeg må si at beundringen og respekten for denne damen bare stiger og stiger. Jeg tror faktisk ikke vi kunne fått en bedre dronning til akkurat vårt land og folk. Hun var vel rundt 45 år da denne boken kom ut, og hør på de visdomsordene hun kommer på de siste sidene:
"Jeg vil nok gjerne ha en diplomatisk holdning, men det kan kollidere med det å være ærlig. Eftersom man blir eldre, blir man mer forsiktig, det er ikke nødvendig å si alle ting. Vet man selv hva man står for, er det nok.
Det er ikke mulig for omverdenen å bedømme hva andre skal gjøre. Det enkelte menneske må gjøre så godt det kan. Noe som er riktig for en person, kan være galt for en annen. Jeg er redd for å si at den og den ikke skulle ha gjort det og det. Det vet ikke vi, som ikke har vært i den situasjonen. Man må leve efter det man selv kommer frem til.
 
Skulle gjerne sitert mye mer, men skal kun ta et lite sitat til:
Det er mer mellom himmel og jord enn vi fatter og er villige til å fatte. Det foregår mer omkring oss enn vi vet.  

På samme loppemarked fant jeg til min store glede også denne. (Hvis noen lurer på om det er en pysj jeg har på meg, så er det helt riktig!) Det ble et dårlig bilde, men det står "Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame". Noen som husker TV-serien som gikk i reprise en haug av ganger på 80-tallet? Jeg tror jeg så alle reprisene (10-11-12 år gammel) og jeg ELSKET den! Den engelske damen het Edith B Holden og tv-serien bygget på hennes liv, samtidig som man fulgte året 1906 hvor hun laget denne boken. Jeg skulle lage min egen naturdagbok, og det var ikke måte på. Jeg som bare kan tegne fyrstikkmenn! Jeg kom så langt at jeg tegnet et tre, men så bestemte jeg 13 år gammel at jeg heller skulle bruke boken til reisedagbok! Et fornuftig valg.

Endelig ville mellomstmann ha på seg musedrakten som det ikke ble noe av at han brukte på Halloween. Men i dag var det gøy!

I dag ble også hjulene fjernet på minstemanns STOKKE-seng, og den ene siden tatt bort, slik at han selv kan gå inn og ut av sengen. Hvordan det skal gå i kveld når han skal legge seg er et annet spørsmål. Han ble veldig glad for forandringen og gikk ut og inn av sengen og tok med seg bøker. Denne sengen har alle brødrene hatt - vi har nå bestilt en større sengebunn og madrass, og når vi får den setter vi den siden vi tok av i dag på den andre siden, slik at sengen blir enda større og kan brukes i MANGE år til! Etter hvert når han blir enda større kan bunnen heves.
 
Snart på tide å begynne på middagen - gubben og de to store har i dag vært i svømmehallen - dessverre for gufsete vær ute til at det ble noen søndagstur på oss. Igjen!
 
Håper alle sammen har hatt en fin helg og er klare til å starte på en ny uke :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!