søndag 30. november 2014

Advent og Thanksgiving



Etter en veldig strevsom arbeidsuke, som bl.a inneholdt en 13-timersdag, ble det en veldig fin helg. Lørdag var vi ute og kjøpte nye vintersko til de store guttene, og mellomstmann fikk også  ny vinterdress og vinterjakke. Gubben hentet bestemor, som vi hadde invitert til å være med oss denne helga. En fin og rolig lørdagskveld hadde vi. 

I dag tok jeg med de to store gutta og bestemor til en fullstappet kirke og 1. søndag i advent gustjeneste. Litt senere dro gubben og bestemor til Plantasjen, og da hadde hun med denne til meg:


Innimellom kalkun-tilberedning fikk jeg ordnet litt til advent.


Denne "rare" lysestaken har jeg overtatt etter mor, og desemberdagene står både på lyset og på lysestaken - jeg husket ikke det helt jeg.



 Min tradisjonelle adventsoppsats. Tar frem de sammen delene år etter år, bare granbaret fra edelgranen er nytt hvert år!


 Adventskalendere. I år skal vi ikke ha pakkekalender. Årsaken til det er at minstemann (2,5 år) er litt for liten til det (synes jeg) samtidig som han er stor nok til å forstå at storebrødrene får noe som ikke han får. Derfor er det "pause" i pakkekalender i år - noe som jo også er økonomisk gunstig! - og her ser vi de to minstes sjokoladekalendere. Mellomstmann ville ikke ha legokalender, han ville ha sjokoladekalender, så da får han det - jeg kjøpte Karsten & Petra kalenderen til ham. Jeg fant ut at da var det best at også minstemann fikk en sjokoladekalender!


 Eldstemann derimot, ville ikke ha sjokoladekalender! Men en Star Wars legokalender sa han ikke nei til!

 Men vi har en adventskalender til - jeg måtte nettopp forklare eldstemann at dette er alle sin kalender selv om den henger på mellomstmanns rom. De hvite feltene er borrelås, og her skal man henge opp en ting hver dag, og til slutt blir det en ferdig julekrybbe!

 Dette ble et dårlig bilde - men man kan så vidt skimte våre utendørs juletrelys som gubben har hengt opp i dag - og litt av julestjernen vår også da.

 Etter tre timen i ovnen var kalkunen perfekt! Måtte bare ta et bilde av den i langpanna - slik at jeg rakk det før den ble oppskåret! Stuffingen skimtes. Særdeles mer mettende enn den magre gåsa vi spiste i fjor!
Glaserte søtpoteter og tyttebærsyltetøy var tilbehøret. Til dessert hjemmelaget eplekake fra fryseren, med kesam til. 

Håper alle har hatt en fin første adventshelg!  Ha en riktig god uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!