søndag 2. desember 2018

1. helg i advent 2018

Og det er jo travelt nok!

 Både denne fredagen og fredagen før gikk med til å pakke inn og henge opp. Fremdeles mangler jeg noen gaver. Dette er mellomstmanns julekalender.


 Jeg har jo gjort det på den mest ufornuftige måten med pakkekalender til alle tre. Som noen kanskje husker har vi to år på og ett av, og i år er det altså på an igjen etter at vi hadde pause i fjor. Dette er eldstemanns julekalender.

 Syns det var vanskeligere i år enn noen gang før. Måtte også finne på noen "opplevelsesgaver" innimellom "tingene" - takk og pris for gode råd på internett! Dette er minstemanns kalender. 

 Lørdagen gikk med til å pynte litt - her er fjorårets kranser kommet opp igjen. 


 Minstemann går nå på svømming på lørdagene, og da får mellomstmann og jeg sårt tiltrengt kvalitetstid. En av aktivitetene våre denne dagen ble å gå ut og tenne timerlysene. Her har jeg som i fjor plukket grener fra edelgranen og satt i potta, og hengt lys på. 

 Også denne lyspærelykta går på timer - den skal tennes hver dag kl 17 og slukke etter fem timer. 

 Gubben var ute tidligere og hengte opp juletrelysene. Fikk ikke til noe godt bilde av det største treet. 

 Men litt bedre bilde av de to mindre trærne. 

 Også repetisjon fra i fjor: den lille busken på stenplattingen vår har også fått timer-lys!

 Nytt av året: Snøballer. Jeg brukte en pose Pavlova-marengs og hadde hakket kokesjokolade oppi. Små konfektformer hadde jeg kjøpt på Havaristen, og de fungerte veldig bra. Stekte en time på 150 grader. 

 Røkelaks og eggerøre på menyen om kvelden. Alle spiste litt/smakte på, men de små fikk også kalde fiskekaker, som de liker kjempegodt!

 Adventslys tent

 Samme gamle. Denne tar jeg frem og setter sammen hvert år, og stikker grener fra edelgranen inni. 

 1. desember betyr også adventskalender på tv, vi benker oss og ser Julekongen. 

 Søndag: Jeg og minstemann var på familiegudstjeneste i kirka (han skimtes så vidt nederst til venstre ved sidealteret), hvor han hadde i oppgave (med hjelp av meg) å bære inn skattekista i prosesjonen (og ut igjen etterpå), og å samle inn penger. "Ekte penger!" fortalte han etterpå.
.
 Til middag hadde vi and. En Pekingand kjøpt på Havaristen + to ekstra brystfileeter. Jeg har med tiden lært at kun en and er for lite for oss fem. 

 Før middagen blir adventslyset tent, og vi synger "Nå tenner vi det første lys". 

Til dessert: Eplekake og is. Min andre eplekake i år - den første var med epler fra hagen, men den ble alt for tørr. Nå hadde jeg redusert melmengden, og den ble mye bedre og saftigere! Man lærer stadig!

Fortsatt god adventstid!

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!