søndag 23. desember 2018

4. helg i advent 2018

Denne helgen gikk slett ikke som planlagt. Minstemann ble nemlig veldig dårlig, med sterke magesmerter. Han hadde vært hjemme fra skolen på torsdagen, og var ikke bedre på fredagen. Det innebar at gubben måtte være hjemme med ham nok en dag, for jeg hadde fullt opp: Som klassekontakt for 4. klasse måtte jeg bli med å servere grøt til dem denne dagen. Omtrent samtidig måtte minstemann og gubben til legen, men det ordnet seg fordi jeg fikk låne en bil. 

 De to store var ferdig på skolen klokken 12, og etter det fulgte dagens kalendergave: Funky Frozen Youghurt på Ski storsenter. Jeg lovet minstemann å ta ham med senere når han var frisk igjen. 

 Lørdag: Natten og formiddagen gikk bedre for minstemanns del, og han var frisk nok til å leke hytte med storebror innimellom.

 Jeg fikk handlet litt, både på matbutikk og Langhus hagesenter. Med det samme kjørte jeg innom legevakten for å spørre om det ikke var noe mer enn Paracet vi kunne gi minstemann, som hadde blitt verre igjen. Men det var det ikke, og de anbefalte oss å komme hvis smertene ikke gav seg. 

 Inimellom fikk jeg pyntet litt til jul. 

 Vi tok inn juletreet, smekkert og nett tre. Det måtte være en dame, fant jeg ut. 

 Aldri en adventslørdag uten besøk - om kvelden kom mor og far og hadde med seg litt julebakst de også. 

 Søndag og lille julaften: Natten begynte ille med mye smerter og smertestillende for minstemann, og vi begynte å bli ordentlig bekymret. Men så sov han jammen fra kl ett til halv åtte! Han ba om smertestillende da han våknet, men istedet fikk han gå ordentlig på do, og siden det har han vært fin resten av dagen. For en lettelse!

 Vi fikk pyntet ferdig: Englekor, og i bakgrunnen er julekortene hengt opp

 Snømann-samlingen

 I går fikk vi hengt lys, flagg og glitter på juletreet. 

 Og lagt på noen duker. Disse er begge laget av min mors søster. 

 Nissefamilien er på plass. Disse er det mor som har laget. 

 En julemontasje

 Også disse er på sin faste plass

Litt fra minstemanns rom

 Litt fra mellomstmanns rom
 Og litt fra eldstemanns rom

 Så fikk jeg laget Waldorfsalat. 

 "...og vi har pynta tre..."

 Det ble steking av medisterkaker

 Så fikk jeg endelig tatt en pause i vinterhagen og spist julebrød med mor og far!

 Julekrybben er framme. 

 Nytt av året: En rød julepute og nisser i gangen.

 Gubben var hos bestemor og tok henne med på graven til bestefar, og måtte deretter handle inn til henne. Derfor gav jeg opp å vente på bilen, overlot barna til besteforeldrene, og tok meg en god fottur på ca en time hvor jeg var rundt med julekort i nærområdet. 

 Så var det endelig tid for vårt tradisjonelle lille julaften måltid med røkelaks. Note to self: En stor pakke røkelaks og 10 egg er for lite. 

 Tenk det er fjerde søndag i advent og alle lysene tent! Er det virkelig julaften i morgen?

 Julelys!



 Den lille byen min i vinterhagen er utvidet med to hus siden i fjor. Har fått helt dilla på dette jeg.
Nå ser vi frem til Grevinnen og hovmesteren, som eldstemann lo sånn av i fjor at vi lo mer av ham enn av filmen. 
Men først skal vi vel ha litt julekaker og se en episode av Julekongen. Kanskje. Vi blir ikke ferdig med den til julaften uansett, men det gjør jo ingenting.

 Ha en riktig god jul!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!