søndag 9. desember 2018

2. helg i advent 2018


 Så var det jammen andre søndag i advent allerede.
 
 Fredagen begynte med tidlig oppmøte på skolen hvor eldstemanns klasse skulle fremføre et middelalder-skuespill på engelsk. Så var det atter ærender. 

På lørdag fikk vi besøk fra Hamar - Marianne kom med de to yngste døtrene. Her ser vi den eldste av dem, som liker å spille på pianoet vårt når hun er her. Storesøsteren satt i Oslo og leste til eksamen, mens faren og broren fortsatt er i Kroatia på fotballskole - men de kommer hjem neste helg!


Som vanlig fikk vi hjemmelagde, spiselige gaver til jul. Vi fikk også en Vadsø-suksessterte som straks ble lagt i frysen. 

 Jeg hadde bestemt at denne dagen skulle vi ha julegrøt, rett og slett, med mandel og premie og alt som hører til. Vi fikk klemt oss sammen i spisekroken vår.
 
 Senere var det gløgg og kaker i vinterhagen (inkl julekake, eller julebrød som vi sier der jeg kommer fra, med smør og brunost - det var veldig godt!) Masse levende lys i vinduskarmen, da vi ikke har så god belysning i vinterhagen. 

 Søndag: Vi har ikke begynt på julebaksten ennå, for i dag prioriterte jeg å lage mat til fuglene. Det er jo nødvendig nå med all snøen vi har fått! Resultat senere i blogginnlegget. 


 Gubben var med eldstemann på svømmestevne i Moss, så det ble ikke noe skitur. Men gutta fikk vært ute i snøen en god time - betingelsen var at JEG skulle bli med ut, så da måtte jeg jo det! Og det var godt med litt frisk luft, selv om jeg ikke beveget meg så mye.

 Mellomstmann er klar for snowboard snart!



 Mens minstemann lagde snøhule!

 Nabobarna var også ute, og da jeg så hva de brukte kom jeg på at slik har jo vi også. Rusten og kjøpt på loppemarked. I fjor var de ikke interessert i å bruke den, men nå ble det noe annet!



 Ferdig snøhule!

 Og ferdig fuglemat i epletreet! Her hengt opp i en gammel kaffekopp som jeg fikk en svibel i en gang. 

 Vi prøver noe nytt - fuglemat i melkekartong med en spisepinne til å sitte på. Får håpe det kommer noen fugler da.

 Middagen i dag var plukkfisk, med arme riddere til kombinert dessert og kveldsmat. 

Vi var raskt ute en tur og tente lys i snøhula!

Fortsatt god adventstid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!